İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2022 Nisan

İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler

🌍Mikroplastiklerle Mücadelede Polyester Yiyen Enzimler Etkili Olabilir

Northwestern Üniversitesi'ndeki bilim insanları, polyesteri parçalayan ancak yüksek sıcaklıklarda başarısız olduğu için şimdiye kadar büyük ölçüde kullanılamaz olan PETase enzimini koruyan bir polimer geliştirdi. Bu çalışmanın okyanus ve nehirlerdeki mikroplastiklerle mücadele konusunda etkili olabileceğine inanılıyor.

Çalışmanın yazarı olan Monica Olvera de la Cruze, geri dönüşümde plastiğin ısıtıldığını, parçalandığını ve sonrasında daha zayıf ve daha düşük kalitede plastiklere dönüştürüldüğünü ancak ileri dönüşüm ile birlikte polimerleri temel bileşenlerine ayırarak daha sağlam plastikler elde edilebileceğini ifade ediyor.

İnsanların, hayatta kalmak için polyester yiyen ve onu monomerik birimlere dönüştüren bir bakteri keşfettiklerini fakat belli bir sıcaklıkta etkinliğini yitirdiği için kullanamadıklarını söyleyen De la Cruze, fikrilerinin bahsedilen enzimin yapısını koruyabilmek amacıyla, enzimi kapsülleyebilen polimerler inşa etmek olduğunu ifade etti.

Polimer, monomerleri hızla birbirine bağlayan serbest radikal polimerizasyonu adı verilen bir teknik kullanılarak sentezlendikten sonra kimyasal olarak sentezlenen enzimlerle karıştırılmıştır.

Son olarak, De la Cruze, ABD Enerji Bakanlığı'nın plastik atıkları azaltacak polimer geri dönüşüm projelerini ileriye taşımaya katkıda bulunabileceğini ifade etti.

🌍Doğalgaz Kesintileri ve Maliyetler AB Hazırgiyim Sektörünü Tehdit Ediyor

Bilindiği gibi son birkaç aydır sert artış gösteren doğalgaz ve petrol fiyatları sonucunda Avrupa'da maliyetler katlanırken, aynı zamanda Rusya-Ukrayna çatışması sonrası Avrupa Birliği'nin doğalgaz ve petrol tedariki de ciddi risk altına girmiş bulunmaktadır.

Avrupa sanayisi artan enerji maliyetleri ve son dönemdeki gaz arzındaki düşüşten olumsuz yönde etkilenirken, hazır giyim ve tekstil sektörü de bu durumdan muaf değil.

Geçen ay konuya dikkat çeken Euratex, enerji maliyetlerindeki artışların devamı halinde Avrupa hazır giyim ve tekstil sektörünün kontak kapatacak hale geleceğini belirterek Avrupa Birliği'ni ve üye devlet hükümetlerini uyarmış ve sektöre destek talep etmişti.

Sektör uzmanları, Avrupa'da doğalgaz stoğunun aşırı düştüğü, yakında doğalgaz sağlanamama riski bulunduğu ve doğalgaz sağlanamama riski bulunan sektörler arasında hazır giyim ve tekstil sektörlerinin de olduğunu ve hatta İtalya gibi bazı üretici ülkelerde kimi firmaların üretimi durdurmak zorunda kaldıklarını belirtmektedir.

Yine sektörel kuruluşlar başta İtalya olmak üzere enerji yoğun polimerizasyon işi yapan sektör firmalarının geçici olarak iş durdurmaya başladıklarını ifade etmektedir.

Bu arada AB'nin Rusya'dan doğalgaz ithalatını 2022 yılı sonuna dek % 65 azaltmayı hedeflediği belirtilmektedir. Bu kapsamda AB Komisyonu, Birliğin yeşil enerji dönüşümünü ve enerji tedarikini çeşitlendirecek adımları belirleyen yeni stratejisini Mart ayının ortasında açıklamış bulunmaktadır.

🌍C&A Almanya Fabrikasından Gelen İlk Jeans'ı Piyasaya Sundu

C&A'nın Almanya'da denim odaklı tesisi açma planlarının açıklanmasından yaklaşık bir yıl sonra fabrikadan çıkan ilk denim pantolonlar piyasaya sürüldü. Mönchengladbach'ta bulunan Tekstil İnovasyon Fabrikası (FIT), Avrupa moda perakende zincirinin çevresel ayak izini azaltan ve tüm süreçlerinde daha fazla şeffaflık sağlayan güçlü bir tedarik zincirine olanak sağlamaktadır.

Forever Denim adlı “Made in Europe” koleksiyonu yerel organik pamuk, Tencel ve yenilenebilir enerji ile yapılmış üç çeşit denim pantolondan oluşuyor. Ürünlerin şu anda 59 Euro'ya online ve fiziki mağazalarda perakende satışı yapılıyor.

Karbon nötr fabrika, üretimin denim yıkama ve dikiş aşamaları boyunca otomasyon süreçlerinin tamamlanmasıyla 2021 yılının sonbaharında açıldı. C&A, tesisi geliştirmek için Niederrhein Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Tekstil Akademisi NRW (Kuzey Ren-Vestfalya), RWTH Aachen Üniversitesi ve çeşitli girişimlerle birlikte toplamda 100 personel ile çalışmış ve başlangıçta yıllık 400.000 denim pantolon üretmeyi planlayan C&A, kapasitesini yılda 800.000'e çıkarmayı hedeflemektedir.

C&A, #wearthechange hashtag'ini kullanarak Forever Denim stillerini Instagram'da sergilemiş ve kullanıcılara üretilen denim pantolonları ve fabrikayı sanal olarak gezebilecekleri bir sosyal medya kampanyası düzenlemiştir.

Fabrika, 2028 yılına kadar tüm temel malzemeleri sürdürülebilir bir şekilde tedarik etmeyi ve tek kullanımlık plastiğin yarısını daha sürdürülebilir alternatiflerle değiştirmeyi amaçlamakta ve bu doğrultuda 2020 sürdürülebilirlik raporunda belirlenen hedefleri takip etmektedir.

Aynı zamanda C&A 2020'de Cradle to Cradle tarafından Gold Level sertifikalı ve dünyanın %100 geri dönüştürülebilir denim pantolonunu üretmiştir.

🌍M & S İkinci El Satış Platformuna Katıldı

İngiltere merkezli Marks and Spencer markasının bir 2. el çocuk giyim platformuyla işbirliğine gitme kararı aldığı belirtilmektedir.

Dotte adlı döngüsel 2. el çocuk giyim satış platformunun 16 bağımsız ve sürdürülebilirlik iddiası olan çocuk giyim markasının bir araya gelmesiyle oluşturulduğu kaydedilmektedir. Marks and Spencer ve Dotte yönetimleri tarafından yapılan ortak açıklamada iki tarafın da hazır giyim genelinde ve çocuk giyim özelinde döngüsel çözümler aradığını ve Marks and Spencer markasının da katılımıyla Dotte platformunun daha da güçleneceği belirtilmektedir.

Dotte tarafından yapılan açıklamada ise bütün M&S ürünlerinin titizlikle ve yüksek kalite ile üretilerek birçok testten geçtiği, bu nedenle ebeveynlerin çocuklarına gönül rahatlığıyla bu ürünleri alabileceği ve Dotte olarak bu ürünlerin kullanılmış hallerini de satmaktan memnun oldukları bilgisi verilmektedir.

Bilindiği gibi Marks and Spencer markası daha önceden açıkladığı sürdürülebilirlik hedeflerine göre 2040 yılında net sıfır iklim nötr olmayı hedeflemektedir.

🌍H&M'den Yeni Satış Modeli

Son dönemde fiziksel mağazalarının bir kısmını kapatma yoluna giderek online satışlara ağırlık vermek isteyen H&M yönetimi, bu yıl dünya genelinde 240 mağaza kapatırken, 120 yeni mağaza açmayı ve bu nedenle personel çıkarmayı ancak diğer yandan da dijital ve lojistik iş alanlarında yeni personel işe almayı da planlamaktadır.

Bu bağlamda H&M online satışlara ağırlık verirken, iki ülkede ise tamamen yeni bir satış modeli denemektedir.

Bu yeni modele göre İsveç ve Almanya'daki web üzerinden online satışlarda sadece H&M ürünlerini değil, Lee, Wrangler, Fila, Buffalo, Crocs, Eastpak, Kangol, Mitchell and Ness, Superdry and LeSpecs gibi diğer marka ürünlerini de pazarlamaktadır.

“H&M and Friends” adı verilen uygulama ile diğer marka ürünlerini de satan H&M yönetimi, bu pilot model Almanya ve İsveç'te başarılı olursa, aynı modeli diğer ülkelere de yaygınlaştırmayı planlamaktadır.

Bu arada 2021 yılının son çeyrek döneminde markanın global online satışlarının % 10 arttığı belirtilmektedir.

🌍Chanel Rus vatandaşlarına ürün satmıyor mu?

Ukrayna operasyonu sonrası bazı ülkelerde Rusya vatandaşlarına yönelik yasaklara yenisi eklendi. Ünlü Fransız lüks giyim markası Chanel'in, Dubai'deki bir mağazasında bu kez de bir Rus vatandaşına ayakkabı satmayı reddettiği belirtilmektedir.

Rus medyasında yer alan habere göre, Sofiya adlı Rus kadın müşteri, Dubai'de bir alışveriş merkezinde Chanel mağazasında kendisine çanta satılmadığını iddia etmektedir.

Rus kadın, Rusya vatandaşı olduğunun anlaşılması üzerine, mağaza müdürünün kendisine “siyasi durumdan dolayı” satış yapamayacaklarını söylediklerini belirtti.

Dubai'de bir alışveriş merkezinde Chanel mağazasının geçen hafta da Liza Litvin adlı Rus blogger'a çanta satmayı reddettiği ortaya çıkmıştı.

ABD merkezli medya kuruluşu Bloomberg'in aktardığı habere göre ise, Chanel'in başka ülkelerden alışveriş yapan Rus vatandaşlarına satış yapmadan önce “Bunu Rusya'da mı kullanacaksınız” diye sorduğu ortaya çıktı.

Chanel'in bu sayede Avrupa Birliği'nin uyguladığı 300 eurodan pahalı lüks ürünlere uygulanan yaptırımı uyguladığı belirtildi. Avrupa Birliği Rusya'ya lüks tüketim ürünlerinin satışlarına yaptırım getirmişti.

Chanel adına açıklama yapan yetkili, “Yeni bir süreç başlattık ve nerede yaşadığını bilmediğimiz müşterilere bu ürünleri Rusya'da kullanıp kullanmayacaklarını soruyoruz. Bu durum bazı müşterilerimizde hayal kırıklığı yarattı” dedi.

Bloomberg bu durumu, “Dubai'deki Chanel'de çalışanlar Rus müşterilerine 8250 euroluk Chanel çantanın Rusya'da kullanıp kullanmayacaklarını sorabilecek, Ruslar buraya özgürce seyahat edebiliyor” sözleriyle aktardı.

Bilindiği gibi Chanel markası, 4 Mart'tan itibaren Rusya'daki mağazalarını kapatmış ve e-satış platformunu da askıya almıştı.

🌍Hollanda Denim Anlaşmasında Türk Şirketler

Evvelki yıl imzalanan Hollanda Denim Anlaşmasına Türkiye'den üretici firmalar da dahil olmaktadır.

2020 yılı Ekim ayında imzalanan “Dutch Denim Deal”a göre aralarında Scotch & Soda, MUD Jeans, PVH Europe, Indigo ve Kuyichi gibi markalar 2023 yılına kadar en az % 20 geri dönüştürülmüş elyaf içeren 3 milyon parça denim giyim ürünü üretecekler.

Yine imzacı bütün taraflar bütün denim giyim ürünlerinde en az % 5 geri dönüştürülmüş elyaf kullanılmasının zorunlu standart olması için çalışmayı taahhüt ediyorlar.

Dutch Denim Deal Anlaşmasına Türkiye'den üretici olarak Çalık ve Ereks taraf iken, son olarak İsko da anlaşmaya dahil oldu.

Anlaşmanın toplamda 40 imzacısı var. İmzacılar arasında Scotch & Soda, MUD Jeans, Kuyichi, PVH Europe, Indigo gibi markalar mevcut.

Bu arada Türk denim firması İsko, 2021 yılında diğer bir girişim olan Ellen MacArthur Vakfının “Jeans Redesign” projesine de dahil olmuştu.

🌍H&M, Hindistan'daki Cinsiyet Temelli Ayrıma Karşı Anlaşma İmzaladı

H&M markası, Hindistan'daki bir tedarikçisinde cinsiyet temelli kadınlara yönelik şiddet ve taciz uygulandığına yönelik iddialar nedeniyle Hindistan için geçerli kadına şiddet ve tacize karşı bir anlaşmaya imza atmış bulunmaktadır.

Anlaşmanın imzalanmasına neden olan kadına taciz ve şiddet olaylarının Hindistan'da yerleşik Eastman Exports adlı şirketin alt kolu olan Natchi Apparels firmasında gerçekleştiği belirtilmektedir.

H&M, Eastman Exports, Tamil Nadu Tekstil ve Emek Sendikası (TTCU), Asya Taban Maaş İttifakı (AFWA) tarafından imzalanan “Dindigul Anlaşması” ile imzacılara bağlayıcı yükümlülükler getirmektedir.

Anlaşma ile imzacılar cinsiyet, kast veya göçmenlik durumuna dayanan taciz, ayrımcılık ve şiddeti sona erdirmek için çalışmaya söz vermekte ve bu konuda şeffaflığı artırmayı taahhüt etmektedir.

Anlaşmanın özellikle Hindistan'ın örme giyim başkenti olan Tirupur'da etkili olması beklenmektedir.

Hindistan genelinde ve hazır giyim sektörü özelinde kadına yönelik taciz ve şiddetin pandemi döneminde daha da arttığı ve hazır giyim üretimindeki kadınların zor durumda olduğu belirtilmektedir.

H&M'den bir yetkili, taciz olayları nedeniyle Eastman Exports ve Natchi Apparels firmalarından siparişleri durdurduklarını ve bu anlaşma ile koşulların düzelmesini beklediklerini kaydetmektedir.

🌍Vietnam “Sincan” pamuğunu mu aklıyor?

Çin'in “Sincan” Bölgesinde Uygur Türklerine zorunlu çalıştırma ve angarya ile ürettiği pamuğa karşı başta ABD olmak üzere birçok ülke ve kuruluş tarafından yaptırımlar uygulanırken, Vietnam'ın “Sincan” pamuğundan ithal ederek bu yaptırımları deldiği iddia edilmektedir.

Haber sitelerinde yer alan duyumlara göre Vietnam'da bulunan “The Alliance for Vietnam's Democracy” adlı kuruluşun iddiasına göre Vietnam'da bulunan 6 uluslararası hazır giyim ara mal üreticisi, Çinli 5 üreticiden bitmemiş pamuk ürünleri satın aldı ve iddialara göre bu ürünlerde “Sincan” pamuğu kullanılmıştı.

Yine “The Alliance for Vietnam's Democracy” iddialarına göre uluslararası bilinen birkaç büyük marka bu sözkonusu Vietnamlı üreticilere mal ürettiriyor, dolayısıyla bu markaların ürünlerine büyük olasılıkla “Sincan” pamuğu karışmış durumda.

Aynı kuruluşa göre Çin'in pamuklu yarı-işlenmiş ürün ihracatının büyük bölümü Asya ülkelerine gidiyor ve bu Asya ülkeleri içinde büyük markalara üretim yapan birçok tedarikçi mevcut.

Bu nedenle sadece Vietnam değil, diğer Asya ülkelerinde de “Sincan” pamuğunun aklandığına dair güçlü belirtiler olduğu, dolayısıyla Çin'e uygulanan yaptırımların da böylece delindiği belirtilmektedir.

🌍Foot Locker 2050 Yılına Kadar Net Sıfır Emisyon Hedeflemesinde Bulundu

ABD'li spor giyim ve ayakkabı markası Foot Locker, 2050 veya daha erken bir tarihte net sıfır sera gazı (GHG) emisyonu elde etmeyi ve Bilime Dayalı Hedef girişimi (SBTi) tarafından belirlenen kriterler doğrultusunda bir hedef belirlemeyi taahhüt etti.

Çevresel, sosyal ve yönetişim (ESG) yolculuğunda önemli bir dönüm noktası olan taahhüdü ekleyen şirket, bu hedefini geliştirmeye ve daha sürdürülebilir bir dünya için vizyonunu güçlendirmeye kararlı olduğunu söyledi. Küresel sıcaklık artışını 1,5 santigrat derece ile sınırlama çağrısına ve paydaşlardan gelen geri bildirimlere yanıt veren Foot Locker, Bilime Dayalı Hedef girişimi (SBTi) tarafından belirlenen kriterler doğrultusunda bir hedef belirleyeceğini duyurdu.

Aynı zamanda Foot Locker, Sürdürülebilirlik Muhasebesi Standartları Kurulu (SASB) endüstri standartlarının raporlama ile ilgili açıklama kılavuzu ve İklimle İlgili Mali Bildirimler Görev Gücü (TCFD) ile uyumlu Etki Raporunda, sera gazı emisyonlarına ilişkin belirli ölçütlere göre ilerlemesini yıllık olarak rapor edeceğini taahhüt etmektedir.

Foot Locker'ın bir sonraki Etki Raporunun bu sonbaharda yayınlanmasını bekleniyor.

CEO Richard Johnson, “Foot Locker, gezegenimizin mevcut ve gelecek nesiller için sürdürülebilir bir yuva olarak kalmasına yardımcı olmaya kararlıdır.” diyerek sözlerine devam etti: "Hızlandırılmayan iklim değişikliği işimiz, endüstrimiz ve toplumumuz için riskler oluşturuyor ancak iklim yönetimi aracılığıyla müşterilerimizle ve hizmet verdiğimiz topluluklarla ilişkilerimizi yenileme ve güçlendirme fırsatlarını ortaya çıkarabiliriz.".

Johnson, Foot Locker için şirketin 2020 mali yılında 323 milyon dolar olan net gelirinin 2021 yılında 893 milyon ABD dolarına yükseldiğini belirtti. Şirket, mağaza satışlarında %15,4 ve toplam satışlarda %18,7 artış kaydetmiştir.

🌍ABD - İngiltere Arasındaki Alüminyum ve Çelik Anlaşması ile Denim Giyim Üzerindeki Vergiler Son Buluyor

ABD ve İngiltere arasında yapılan anlaşma ile denim giyim üzerindeki misilleme tarifeleri düşürüldü.

Uluslararası Ticaret Bakanlığı 22 Mart'ta, Birleşik Krallık ile ABD arasında çelik ve alüminyum tarifeleriyle ilgili devam eden sorunu sonlandırdığına ilişkin bir karar aldığını duyurdu.

İki aylık görüşmelerin ardından İngiltere Ticaret Sekreteri, bu akşam Washington'da ABD Ticaret Sekreteri Raimondo ile bir araya geldi. ABD, Birleşik Krallık çelik ve alüminyum ihracatçılarının ABD'ye tarifesiz erişimini yeniden açarak 232. kısım tarifelerinin kapsamlı bir şekilde kaldırıldığını duyurdu. Değişiklikler 1 Haziran 2022'de yürürlüğe girecek.

İngiltere, viski, denim pantolon ve motosikletler de dahil olmak üzere ABD ürünlerine yönelik yeniden dengeleme önlemlerini askıya alacak.

American Apparel & Shoes Association Ticaret ve Gümrük Politikası Başkan Yardımcısı Beth Hughes, bu hamle hakkında Just Style'a şunları söyledi: “Amerikan ikonik modası için harika bir haber."

“Bu tarifelerin hiç uygulanmamasını ve yıllar önce kaldırılsa daha mutlu olmasını isterken, bu tür cezalandırıcı tarifelerin kaldırıldığı her gün bir kutlama sebebidir. Tarifeler, nihai olarak tüketiciler üzerindeki fiyatları yükselten vergilerdir. Mevcut enflasyon ortamı ve devam eden tedarik zinciri kriziyle birlikte, ticaret engellerini azaltan, iş yapmayı kolaylaştıran politikalar ve anlaşmalar her zamankinden daha önemli.”