İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2021 Şubat

İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler

🌍Pandemide yeni moda kavramları

Pandemi döneminde dünya moda ve hazırgiyim sektöründe yeni kavramların ortaya çıktığı belirtilmektedir.

Hate-wear: İlk New York Times'da çıkan ve pandemi sürecinde giyinirken umursamadan ve bilinçsizce hareket ettiğimizi savunan kavram. Güzel bulmadığımız ve rahat etmediğimiz giysileri pandemide tekrar tekrar giyiyoruz iddiasında.

Sadwear: İlk Esquire dergisinde çıkan bu kavram, moralimiz bozukken daha iyi, daha konforlu ve güvende hissettirecek kıyafetlere olan yönelimimizi anlatmaktadır.

Pandemi döneminde “Sadwear” grubuna dahil olabilecek giysi ve kıyafetler, battaniyeden pijamaya, sweatshirt'den eşofmana kadar geniş bir ürün yelpazesini kapsamaktadır.

🌍2020 Yılında Hava Kargo Taşımacılığı Dip Yaptı

2020 yılında pandemi nedeniyle hava kargo taşımacılığının dibi gördüğü ve son 30 yılın en düşük seviyesine gerilediği belirtilmektedir.

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) tarafından verilen bilgiye göre 2020 yılında hava kargo taşımacılık talebi 2019 yılına göre yüzde 10,6 oranında geriledi.

Bu düşüşün IATA'nın hava kargo taşımacılığını ölçmeye başladığı 1990 yılından beri en büyük düşüş olduğu ve 2020 yılındaki dünya mal ticaretindeki yüzde 6 düşüşten bile fazla olduğu kaydedilmektedir.

IATA verilerine göre 2020 yılında dünya hava taşımacılığı kapasitesinin yüzde 23 oranında daraldığı ancak yine de havayollarının yolcu taşımacılığının dibe vurduğu bu dönemde hava kargo taşımacılığından gelen gelirlerle ayakta durmaya çalıştığı belirtilmektedir.

Hava kargo taşımacılık talebinin yılın ilk yarısında daha kötü olduğu ancak 2020 yılının ikinci yarısında küresel ticaretteki gelişmelere paralel nispeten toparlandığı belirtilmektedir.

🌍Myanmar'da Askeri Darbe, Hazırgiyim Sektörünü Tehlikeye Attı

Asya'nın hazırgiyim tedarikçisi ülkelerinden Myanmar'da bu hafta başında yapılan askeri darbenin ülkenin hazırgiyim sektörü ve ticaretine de büyük zarar vereceği varsayılmaktadır.

Ülkenin en önemli sektörlerinden biri olan hazırgiyim alanında önemli ihracatı ve istihdamı olan ülkenin, askeri darbe ile ihracat bağlantılarının tehlikeye girdiği belirtilmektedir.

Askeri darbe nedeniyle ülkedeki yabancı yatırımların da tehlikeye girdiği ve mevcut yabancı yatırımların çoğunun hazırgiyim sektöründe olduğu bilgisi verilmektedir.

2020 yılı Kasım ayında yapılan tartışmalı seçimlerin ardından ordunun desteklediği USDP partisinin seçimleri kaybetmesinin ardından bu seçimleri bahane eden ve hile yapıldığını iddia eden ordu, geçen hafta darbe yaparak yönetime el koymuştu.

Askeri cuntanın başta Devlet Konseyi Başkanı Aung San Suu Kyi ve Cumhurbaşkanı U Win Myint olmak üzere ülkenin önde gelen siyasi liderleriyle birlikte işçi sendikası liderlerinin de gözaltında veya ev hapsinde olduğu bilgileri gelmektedir.

Askeri darbe başta ABD, Avrupa ülkeleri ve BM olmak üzere, Türkiye dahil bir çok ülke tarafından kınanırken, ülkenin ticari ilişkilerinin ve hazırgiyim ihracatının tehlikeye girdiği belirtilmektedir.

🌍Trump Dönemi Ek Vergilerin ABD Ekonomisine Zarar Verdiği İddia Ediliyor

ABD'de güncel bir rapora göre Trump döneminde Çin ithal mallarına konulan ek vergilerin Çin ekonomisinden çok ABD ekonomisine zarar verdiği iddia edilmektedir.

ABD – Çin İş Konseyi (USCBC) tarafından yayınlanan rapora göre ABD ve Çin arasındaki karşılıklı ticaret ve yatırımlar iki ekonomiye de fayda getirirken, Trump döneminde Çin ithal malları aleyhine getirilen ek vergiler, Çin ekonomisinden çok ABD tüketicisine zarar vermiş bulunmaktadır.

ABD – Çin İş Konseyi'nin (USCBC) 200 ABD firmasının üye olduğu, kar amacı olmayan ve siyasi olarak tarafsız bir iş konseyi olduğu haber verilmektedir. Konseyin yayınladığı rapora göre ABD'nin 2019 yılında Çin'e yaptığı ihracat toplamı ABD genelinde 1,2 milyon ek istihdam yaratmış bulunmaktadır.

Aynı rapora göre ABD genelinde 197 bin kişi, Çin kökenli çok uluslu şirketler tarafından istihdam edilmektedir.

Raporda ABD şirketlerinin 2019 yılında Çin genelinde 105 milyar dolar yatırım yaptığı ve bu yatırımların hem ABD, hem de Çin ekonomisine faydalar getirdiği bildirilmektedir.

🌍İngiltere 11 Asya/Pasifik ülkesinin bulunduğu serbest ticaret bölgesine katılmak için başvurdu

İngiltere, resmi olarak AB'den ayrıldıktan bir yıl sonra 11 Asya/Pasifik ülkesinin bulunduğu serbest ticaret bölgesine katılmak için başvuruda bulundu.Böylelikle Trans Pasifik Ortaklık Anlaşması (CPTPP) olarak bilinen ve yaklaşık 500 milyon kişilik bir pazar olduğu belirtilen ticaret bölgesine katılım başvurusu yapan kurucu olmayan ilk ülke olurken, yer alması halinde Japonya'dan sonra anlaşmaya katılan en büyük ülke ekonomisi olacak.

İngiltere Başbakanı Boris Johnson, “Avrupa Birliği'nden ayrılışımızdan 1 sene sonra, yeni bir ortaklık kurarak ülkeye ekonomik faydalar sağlayacağız. CPTPP'ye katılmak için başvurmak, dünyanın her yerindeki arkadaşlarımız ve ortaklarımızla en iyi koşullarda iş yapma ve küresel serbest ticaretin bir öncüsü olma isteğimizi gösteriyor” dedi.

İngiltere, CPTPP'ye katılarak gıda ve otomobil vergilerinin kaldırılması; ortaklığın teknoloji ve hizmet sektörlerini güçlendirmeye de yardımcı olacağını hedefliyor.

Trans-Pasifik Ortaklığı Ticaret Paktı'nı halen Avustralya, Bruney, Kanada, Şili, Japonya, Malezya, Meksika, Yeni Zelanda, Peru, Singapur ve Vietnam oluşturmaktadır.

🌍H & M İkinci El Pazarı Yatırımlarına Devam Ediyor

Dünyanın ikinci büyük hazırgiyim perakende grubu olan H & M'in, kullanılmış kıyafet pazarı yatırımlarına devam ettiği belirtilmektedir.

H & M'in bu son yatırımıyla hem ikinci el kıyafetler hem de geri dönüşüm alanında liderliği hedeflediği kaydedilmektedir.

H & M'in ikinci el kullanılmış kıyafetler pazarında 2015 yılından beri İsveçli Sellpy markası ile iş birliğine gittiği ve bu markanın hisselerini çoğunu satın aldığı haber verilmektedir.

H & M ve Sellpy işbirliği ile geçen yıl kurulan ikinci el kıyafet platformu ile kadın giyim alanında vintaj kullanılmış kıyafetlerin elden geçirildikten sonra yeniden pazarlandığı belirtilmektedir.

Sellpy markasının 2020 yılı Haziran ayında Alman pazarına da girdiği ve halen Almanya'da en büyük kullanılmış kıyafet platformu olduğu ve İsveç'te de bu alanda lider olduğu kaydedilmektedir.

Dünya kullanılmış kıyafet pazarının 50 milyar dolarlık bir potansiyele sahip olduğu ve hızla büyüdüğü belirtilmektedir.

🌍Asos, Arcadia Markalarını Aldı

Geçtiğimiz aylarda kayyuma devredilen Arcadia hazırgiyim perakende grubuna geçen ay Çinli bir grup talip olmasına karşın son tahlilde Asos tarafından satın alındığı belirtilmektedir.

İngiliz online hazır giyim perakende şirketi Asos, iflas eden Arcadia Gruba bağlı TopShop, Topman, Miss Selfridge ve HIIT markalarını 295 milyon sterlin karşılığında satın aldığını duyurdu.

Asos'tan yapılan açıklamada, Kasım 2020'de iflasını açıklayan Arcadia Group'a bağlı TopShop,Topman, Miss Selfridge, HIIT markalarının 295 milyon sterline satın alındığı, anlaşmanın gruba ait mağazaları ise kapsamadığı belirtildi.

Arcadia Group'un mağazalarına alıcı bulunamaması durumunda gruba bağlı 444 mağazanın kapanması ve 13 bin kişinin işten çıkarılması bekleniyor.

Asos, 7 Ocak'ta yaptığı açıklamada, İngiltere'nin Lichfield kentinde 90 milyon sterlinlik ek yatırımla 2 bin kişiye istihdam sağlayacak yeni bir depolama merkezi kuracağını duyurmuştu.

🌍Alman Markaları Zorda

Pandeminin getirdiği sıkıntıların ve kapanma kararlarının sonucu olarak Alman hazırgiyim perakende markalarının zorda olduğu belirtilmektedir.

Bu kapsamda birçok Alman hazırgiyim perakende markasının batma noktasına geldiği haber verilmektedir.

Bu markalardan biri de Alman Adler AG oldu. Adler AG grubu yönetimi yakın tarihte iflasını açıkladı.

Özellikle lüks kadın giyim segmentinde lider marka olan Adler AG'nin 142'si Almanya'da olmak üzere toplam 171 mağazası bulunmaktaydı.

2019 yılında 496 milyon euro cirosu olan grupta, Ekim ayı itibariyle 3,350 kişi çalışıyordu.

Almanların ünlü AVM'si Karstadt ancak Frankfurt Belediyesinin desteğiyle ayakta durmaktadır.

Avrupa'da birçok ülke ve kentte birçok AVM ve mağazanın halen kapalı olduğu bildirilmektedir.

Alışveriş caddeleri ve AVM'ler kapalı ya da boş olduğundan diğer hazırgiyim markalarının da iflas yolunda sırada olduğu belirtilmektedir.

🌍ABD Desteğiyle Gana'da Hazırgiyim Yatırımı

ABD desteğiyle Gana'da hazırgiyim yatırımları yapılarak 800 ek istihdam yaratıldığı belirtilmektedir.

ABD fonlamasıyla yapılan hazırgiyim üretimi yatırımıyla Batı Afrika'da bulunan Gana'da “Batı Afrika Ticaret ve Yatırım Üssü”nde hazırgiyim üretimi yapılacağı belirtilmektedir.

Bu yatırım ile yaratılan 800 istihdam kapsamında işçilere “adil ücret” verileceği ve bu yatırım bölgesindeki istihdamda kadınlara öncelik verileceği haber verilmektedir.

Sözkonusu hazırgiyim fabrikası yatırımı için ABD'nin Gana'ya 1,35 milyon dolar hibe verdiği belirtilmektedir.

Bu hazırgiyim üretim yatırımında etik standartlarda üretim yapılacağı ve işçilere “adil yaşam ücreti” verileceği ve istihdamda kadınlara öncelik verileceği kaydedilmektedir.

🌍Küresel Ticaret Azaldı

BM alt kuruluşu olan Ticaret ve Kalkınma Konferansı (UNCTAD) verilerine göre Koronavirüs salgını ve salgına karşı alınan tedbirler nedeniyle 2020 yılında dünya ticareti yüzde 9 oranında geriledi.

2020 yılının ilk yarısında dünya ticaretinin yüzde 15 gerilediği belirtilirken, yılın özellikle son çeyrek döneminde uluslararası ticaretin toparlandığı kaydedilmektedir.

Bu kapsamda 2020 yılının son çeyrek döneminde küresel ticaretin bir önceki çeyrek döneme göre yüzde 8 arttığı belirtilmektedir.

UNCTAD Raporunda yılın son çeyrek döneminde kaydedilen toparlanmanın düzensiz olduğu belirtilerek büyük ölçüde gelişmekte olan ülkelerde mal ticaretinden kaynaklandığına vurgu yapılmıştır.

Yine UNCTAD verilerine göre Uzakdoğu Asya'da mal ticaretinin yılın son çeyrek döneminde yüzde 12 arttığı kaydedilmektedir.

🌍DTÖ'ye Yeni Direktör

Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) direktörlüğüne Dr. Ngozi Okonjo Iwela'nın atandığı belirtilmektedir.

Böylelikle DTÖ'ye ilk kez bir kadın ve ilk kez bir Afrikalı direktör olarak atanmış oldu.

Iwela, görevine 1 Mart itibariyle göreve başlayacak ve bu görevi 31 Ağustos 2025'e kadar sürdürecek.

Yeni Direktör yaptığı açıklama ile direktörlüğü döneminde ilk önceliğinin Kovid-19 salgınının ekonomik ve sağlıkla ilgili sonuçlarıyla mücadele etmek ve çözümler getirmek olacağını kaydetmektedir.

🌍Tüketiciler Daha Bilinçli Tüketecek

Tüketicilerin 2021 yılında daha az ama daha bilinçli ve sürdürülebilir tüketim yapacağı belirtilmektedir.

Tüketim ve yaşam stili değişiklikleri üzerine ABD, İngiltere ve Avrupa'da yapılan güncel bir ankete göre 500'den fazla denek soruları cevaplandırdı.

Sözkonusu araştırmaya göre tüketiciler gardıroplarına yaptıkları giyim, kuşam ve aksesuar harcamalarını yüzde 25 azaltmış bulunmaktadır.

Aynı araştırmaya göre kategoriler bazında tüketimde en fazla düşüş yüzde 64 ile parti kıyafetlerinde yaşandı. İş kıyafetleri kategorisinde ise yüzde 55 azalış olduğu tespit edildi.

Aynı araştırmada ayakkabı ve aksesuar harcamalarında yüzde 27 düşüş yaşanırken, ev kıyafetleri kategorisinde ise yüzde 13 artış kaydedilmiş bulunmaktadır.

Sözkonusu araştırmada 55 ve üstü yaş tüketicilerinin giyim-kuşam ve ayakkabı alışverişlerini daha az online platformlarda yaparken, 35-44 yaş aralığı tüketicilerin daha fazla online giyim-kuşam ve ayakkabı alışverişi yaptıkları kaydedilmektedir.

24 yaş ve daha genç tüketicilerden oluşan Z kuşağı ise 25-44 yaş aralığındaki milenyum segmentinden daha fazla online giyim-kuşam ve ayakkabı alışverişi yaptığı belirtilmektedir.

Araştırmaya katılan deneklerin yüzde 63'ü artık daha fazla sürdürülebilir harcamalar yaptıklarına dikkat ettiklerini belirtmektedir.

🌍Sendikalar Myanmar'a Baskı Yapılmasını İstiyor

Asyalı hazırgiyim tedarikçisi ülkelerinden Myanmar'da askeri darbenin üzerinden 3 hafta geçerken, 200 milyon işçiyi temsil eden uluslararası sendikalar insan hakları ve işçi hakları konularında endişeli olduklarını belirterek Myanmar askeri cuntasına baskı yapılmasını istemektedir.

Sözkonusu 10 sendika, ayrıca gözaltına alınan sendika ve işçi liderlerinin serbest bırakılmasını da talep etmektedir.

Sendikaların, BM Güvenlik Konseyinden darbe liderlerine yaptırımlar uygulanmasını istediği ve Myanmar'a genel bir silah ambargosu uygulanmasını talep ettiği belirtilmektedir.

10 sendika ayrıca AB'nin Myanmar'ın AB nezdindeki “Silah Hariç Herşey” ticari imtiyazının kaldırılmasını da talep etmektedir.

Sendikalar ayrıca uluslararası kuruluşlar ve firmalardan, Myanmar'da ordu ileilişkili firmalarla ilişkilerini kesmelerini istemektedir.

Bu arada ABD yönetimi de Myanmar askeri cuntası liderlerine yönelik yeni yaptırımlar açıklamış bulunmaktadır.

Diğer yandan, Myanmar'da 140'den fazla tedarikçi ile çalışan H & M, şu an için hızlı bir aksiyon almayı düşünmediğini belirtmektedir.

🌍ABD Hazırgiyim Perakende Fiyatları ve Hammadde Maliyetleri Artıyor

ABD'de hazırgiyim perakende fiyatlarının 2021 yılı Ocak ayında bir önceki aya göre yüzde 2,2 oranında arttığı belirtilmektedir.

Böylelikle ABD hazırgiyim perakende fiyatlarının üst üste 3. ayda da artış gösterdiği kaydedilmektedir.

Kategoriler arasında çocuk giyim segmentinde ortalama perakende fiyatların yüzde 6 oranında arttığı, kız giyim segmentinde ise yüzde 3,4 oranında arttığı belirtilmektedir.

Kadın giyim kategorisinde ise ortalama fiyatların yüzde 2,4 oranında arttığı, kadın takım elbiseler segmentinde ise yüzde 5,5 oranında artış olduğu belirtilmektedir.

Bu kategoride yer alan kadın dış giyimde yüzde 2 artış olduğu, Kadın iç giyimde ise yüzde 0,2 artış olduğu kaydedilmektedir.

Kadın elbise ve abiyelerde ise bu dönemde yüzde 1,3 oranında düşüş kaydedilmiştir.

Erkek giyim kategorisinde ise fiyatların Ocak ayında Aralık ayına göre yüzde 1,1 oranında arttığı belirtilmektedir.

Erkek giyim kategorisi altında, pantolonlar ve şortlar segmentinde fiyatlar bu dönemde yüzde 5 oranında artmıştır. Erkek gömleklerde ortalama fiyatlar yüzde 0,8 oranında artarken, erkek iç giyimde yüzde 0,3 oranında artmıştır.

Erkek takım elbiseler segmentinde ise ortalama fiyatlar bu dönemde yüzde 1 oranında düşmüştür.

ABD ortalama giyim-kuşam perakende fiyatlarındaki artışların kısmen hammadde maliyetlerindeki artışlarla ilgili olabileceği de uzmanlar tarafından kaydedilmektedir.

Hammadde maliyetleriyle ilgili olarak, BLS verilerine göre Suni-sentetik Elyaf Fiyat Endeksi Ocak ayında geçen aya göre yüzde 1,3 oranında artmış bulunmaktadır.

Aynı dönemde genel enflasyon ABD genelinde yüzde 0,3 oranında artmıştı.

Son verilere göre ABD spot pamuk fiyatları ortalama 81,1 cent / pound seviyesinde gerçekleşmiştir. Bu rakam geçen hafta 77,4 cent / pound seviyesindeydi.

Aynı rakam geçen yıl ise 63,7 cent / pound seviyesinde seyretmekteydi.

🌍ABD'liler Sevgililer Gününde Tahminen 21,8 milyar dolar harcadı

ABD'de Ulusal Perakende Birliği (NRF) verilerine göre Amerikalıların yüzde 52'si bu yıl Sevgililer Gününü kutladı.

Sevgililer Günü kapsamında ABD'de bu yıl yapılmış olan perakende harcamaların 21,8 milyar doları bulduğu tahmin edilmektedir. Sevgililer Gününde yapılan harcamaların geçtiğimiz yıla göre daha düşük oranda seyrettiği belirtilmektedir.

Amerikalıların geçtiğimiz yıl Sevgililer Gününde 27,4 milyar dolarlık harcama yaptığı tahmin edilmektedir.

Sevgililer Günü perakende harcamalarının 2019'da 20,7 milyar dolar, 2018'de ise 19,6 milyar dolar seviyesinde olduğu tahmin edilmektedir.

🌍ABD'nin Ayakkabı İthalatı Geriledi

Koronavirüs salgını ve salgına karşı alınan tedbirler nedeniyle ABD'nin ayakkabı ithalatının 2020 yılında ciddi oranda gerilediği belirtilmektedir.

ABD'nin ayakkabı ithalatının 2020 yılında yüzde 23 oranında gerileyerek 19,7 milyar dolara düştüğü kaydedilmektedir.

En büyük tedarikçi Çin'den yapılan ithalatın 2020 yılında yüzde 38 gerileyerek 8 milyar dolara düştüğü kaydedilmektedir. Çin'in ABD'de ayakkabı pazar payının yüzde 40 olduğu kaydedilmektedir.

ABD ayakkabı sektörünün ikinci tedarikçisi Vietnam'dan yapılan ayakkabı ithalatının ise yüzde 5,5 azaldığı belirtilmektedir. İkinci tedarikçi Vietnam'ın ABD ayakkabı pazarındaki payının ise bu dönemde yüzde 33'e yükseldiği belirtilmektedir.

ABD ayakkabı pazarının diğer tedarikçisi Endonezya'dan yapılan ithalatın bu dönemde yüzde 17 düştüğü ve pazar payının yüzde 7 olduğu bilgisi verilmektedir.

Pazarın diğer tedarikçisi İtalya'dan yapılan ithalatın bu dönemde yüzde 16 oranında düştüğü ve bu dönemde pazar payının ise yüzde 6,7 olduğu kaydedilmektedir.

Kamboçya'dan yapılan ithalatın ise bu dönemde yüzde 6,7 oranında arttığı belirtilmektedir.

🌍5 Marka Fair Wear Bünyesine Katıldı

Kar amacı gütmeyen uluslararası hazırgiyim vakıfları arasında yer alan ve hazırgiyim işçilerinin çalışma koşullarını düzeltmeyi hedefleyen Fair Wear Vakfına yeni katılımlar olduğu belirtilmektedir. Yeni katılım yapan markaların Atelier Munro, Olymp, Hakro, Wrap London & Poetry ve Icebug markaları olduğu bilgisi verilmektedir.

Atelier Munro'nun Hollanda'da erkek giyim markası olduğu, Olymp markasının Alman erkek giyim markası olduğu, Hakro'nun ise Alman iş kıyafetleri markası olduğu belirtilmektedir.

Wrap London & Poetry İngiliz kadın giyim markasıyken, Icebug markasının ise İsveçli ayakkabı markası olduğu kaydedilmektedir.

Bu markalar Fair Wear bünyesine katılmakla üretim ve tedarik zincirlerini Fair Wear denetimine açmış bulunmaktadır.

🌍Küresel Lojistik Sistemi Sıkıntıda

Küresel tedarik zincirinde tüm dengeleri altüst eden boş konteyner krizi, ülkeler arasındaki ticaret savaşlarını daha da kızıştırmış bulunmaktadır.

Boş konteynerlerin stratejik güç olarak kullanılmaya başladığına dikkat çekilmektedir.

Lojistik sektörü temsilcileri, Çin'in boş konteynerleri topladığını, ABD'nin de ülkesinden mal almaya mecbur bıraktığını dile getirirken, ihracat yapmanın giderek zorlaştığına vurgu yapmaktadır.

Uzmanlar, Haziran ayına uzaması beklenen sorunun, alternatif çözümlere verilecek teşviklerle acilen çözülmesini beklemektedir.

Uzmanlar sadece navlunları değil, ekipman üretim fiyatlarını da neredeyse iki kat artıran boş konteyner tedarik sorununun birçok ülkedeki lojistik süreçlerin aksamasına neden olduğunu hatırlatarak, diğer taraftan ortaya çıkan bu duruma karşın kısa sürede pandemiyi kontrol altına alarak yeniden üretime hızlı bir şekilde başlayan Çin'in boş konteyner talebini hala ısrarlı bir şekilde sürdürmesinin bu süreci daha da olumsuz hale getirdiği belirtilmektedir.

Uzmanlar Çin'in ihracatını sürdürmek için boş konteynere ihtiyacı olduğunu ve bunun için de armatörlere baskı yaptığını belirtmektedir. Armatörlerin de daha karlı olduğu için sanki Çin'den başka ülke yokmuş gibi karlılık odaklı düşünerek boş konteyneri Çin'de pozisyonlandırdıkları kaydedilmektedir.

🌍Laos ve Tayland'da İşçiler Pandemi Ücretlerini Alacak

Pandemi nedeniyle başta Asya ülkeleri olmak üzere birçok tedarikçi ülkede hazırgiyim işçileri maaşlarını veya ikramiyelerini tam olarak alamazken, bazı ülkelerde haklarını almaya başlamış bulunmaktadır.

Son olarak ILO'nun sağladığı fonlar ile Laos ve Tayland'da hazırgiyim işçilerine pandemi döneminde eksik aldıkları maaşlar ödenmektedir.

Laos'ta 17 bin hazırgiyim işçisi ILO fonuyla 2 aylık acil yardım alacak olup, kişi başı 100 dolar ödeme yapılması planlanmaktadır. Yardım alacak işçilerin yüzde 85'inin kadın olduğu belirtilmektedir. Laos'ta hazırgiyim sektöründe toplam 26 bin işçi olduğu ve çoğunun kadın olduğu belirtilmektedir.

Diğer yandan yine ILO fonuyla Tayland'da da eksik ödeme alan binlerce hazırgiyim işçisine ödeme yapılacağı belirtilirken, ayrıntılar hakkında bilgi verilmemektedir.

🌍Hindistan'da Hazırgiyim İşçilerinin Asgari Ücret Alması için Markalardan Baskı

Hindistan'ın en önemli hazırgiyim üretim bölgesi olanTamil Nadu bölgesinde hazırgiyim işçilerinin en az asgari ücret alabilmeleri için ABD'li markalar baskı yapmaktadır.

Çalışma koşullarının zor olduğu Tamil Nadu bölgesinde işçiler genelde asgari ücretin de altında bir maaşa çalışmaktadır.

ABD'li PVH, VF, Hugo Boss, Esprit, Ralph Lauren, GAP, Levi's markaları ile AAFA ve FLA kuruluşları tarafından ortak imzalanan bir mektupla Hindistan'ın en önemli hazırgiyim üretim bölgesi olan Tamil Nadu bölgesinde çalışan hazırgiyim işçileri için mantıklı bir asgari ücretin ödenmesi talep edilmiş bulunmaktadır.

Aynı mektupta bu asgari ücretin de çalışanın ve ailesinin ihtiyaçlarını karşılayacak miktarda mantıklı ve makul bir asgari ücret olması gerektiği talep edilmiştir.

🌍ABD Perakende Harcamaları Artacak

ABD'de perakende harcamalarının 2021 yılında 2020 yılına göre artacağı tahmin edilmektedir.

Ulusal Perakende Federasyonu (NRF) tahminlerine göre 2021 yılında aşılanan insan sayısı arttıkça perakende harcamalar da artacaktır.

Bu kapsamda ABD genelinde perakende harcamaların 2021 yılında 2020 yılına göre yüzde 6 – yüzde 8 oranında artacağı tahmin edilmektedir. Bu artışla ABD genelinde toplam perakende harcamaların 2021 genelinde 4,3 trilyon dolara ulaşması beklenmektedir.

2020 yılında ise ABD genelinde toplam perakende harcamaların 4,1 trilyon doları bulduğuhesaplanmaktadır. Pandeminin getirdiği sıkıntılara rağmen bu rakamın 2019 rakamından yüksek olduğu belirtilmektedir.

Diğer yandan AP verilerine göre ABD perakende harcamaları Ocak ayında Aralık ayına göre yüzde 5,3 oranında artmış bulunmaktadır ve bu artış 3 ay üst üste düşüşten sonra gelmiştir.

🌍H & M, Finli İnovasyoncu Spinnova'yı Destekleyecek

Dünyanın ikinci büyük hazırgiyim perakende grubu H & M, Finli genç inovasyoncu firma olan Spinnova şirketini destekleme kararı almış bulunmaktadır.

Güncel haberlere göre Finli Spinnova firması genç bir start-up girişimi olup daha önceden Bergans ve Marimekko gibi firmalarla işbirliğine gitmişt i ama H & M ile birlikte asıl turnayı gözünden vurmuş oldu.

Finli Spinnova firması genç bir girişim olup ağaçtan veya ağaç artıklarından sürdürülebilir, döngüsel ve bio-çözülür tekstil elyafları üretmektedir.

H & M'in Finli genç bir girişim olan Spinnova'yı destekleme kararı almasının ardında bundan sonra selülöz kaynaklı elyaflara daha fazla dayanma kararının yattığı belirtilmektedir.

🌍Primark ciddi zarar açıkladı

İngiliz hazırgiyim firması Primark, sadece mağaza sistemiyle çalışmakta olup, pandemi döneminde hızlanan online satış sistemine sahip değildir.

Primark'tan gelen son mali sonuçlar bu sistemin son dönemde çok da iyi çalışmadığını göstermektedir.

Primark'ı elinde tutan ABF grubunun, 2020 Eylül – 2021 Şubat dönemi arası 6 aylık dönemde satışlarının geçen yılki 3,7 milyar pound'dan 2,2 milyar pound'a gerilediği, aynı dönemde toplam zararın ise 1,1 milyar pound'a ulaştığı belirtilmektedir.

Geçen ayki tahminlerde şirketin 6 aylık zararı 1 milyar pound olarak öngörülmekteydi.

🌍Mango Mağaza Konseptini Değiştiriyor

Pandemi döneminde markalar mağazalardan çok online satışlardan para kazanırken, aralarında Mango'nun da olduğu bazı markalar mağazalardan umut kesmiyor.

Mango'nun yeni dönemde mağaza konseptini değiştireceği belirtilmektedir. Mango'nun yeni mağaza imajını ilk olarak Almanya'daki Düsseldorf mağazasında deneyeceği belirtilmektedir.

Bu yeni konseptin Mart ayında uygulamaya konulacağı kaydedilmektedir.

Mango'nu yeni mağaza konseptinde Akdeniz kültürünün baskın olacağı ve sürdürülebilirliğin ön planda olacağı yeni bir konseptin vitrine çıkacağı haber verilmektedir.