İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2020 Haziran

İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler

🌍Victoria's Secret İngiltere Kayyuma Devredildi

Uluslararası kadın iç giyim markası Victoria's Secret'ın İngiltere kolunun kayyuma devredildiği belirtilmektedir.

ABD merkezli şirketin yönetimi tarafından İngiltere operasyonlarının iflas ettiği duyurulmuş olup, zincirin İngiltere genelinde 25 mağazası olduğu belirtilmektedir. Şirket yönetimi markanın İngiltere koluna yeni bir alıcı arandığını da ilan etmiş bulunmaktadır.

Yapılan açıklamaya göre markanın İngiltere operasyonunda kimse işten çıkarılmadı ancak çalışanların büyük çoğunluğunu oluşturan 785 çalışanın ücretsiz izne çıkarıldığı belirtilmektedir.

Bilindiği gibi markanın İngiltere mağazaları 23 Mart 2020 tarihinden beri kapalı tutulmaktadır.

🌍İngiltere'de Aldo Markası Kayyuma Devredildi

Ayakkabı markası Aldo'nun İngiltere kolunun Covid-19 salgını sonucu ortaya çıkan sıkıntılar nedeniyle kayyuma devredildiği belirtilmektedir.

Şirket tarafından yapılan açıklamaya göre İngiltere genelinde perakende harcamalarda yaşanan sert düşüş ve Covid-19 salgınının getirdiği diğer sıkıntılar nedeniyle 13 mağazanın 5'nin kapandığı, 8'nin ise faaliyetlerine devam ettiği ancak markanın İngiltere kolunun şimdilik kayyuma devredildiği belirtilmiştir.

Müşterilerin faaliyetlerine devam eden 8 mağazanın yanı sıra online kanallardan da alışveriş yapabileceği ve yine Aldo ürünlerinin Selfridges, House of Fraser ve Debenhams mağazalarında da satıldığı kaydedilmiştir.

🌍İngiltere'de Online Giyim Satışlarında Zayıflama

İngiltere'de Covid-19 salgınına karşı alınan tedbirler ve kısıtlamalar ikinci ayını doldururken bu tedbir ve kısıtlamaların İngiltere perakende pazarını şekillendirdiği görülmektedir.

İngiltere'de Covid-19 salgınına karşı alınan tedbirler ve kısıtlamalar nedeniyle online perakende satışlarda artış olduğu ancak online perakende giyim satışlarında ise düşüş olduğu belirtilmektedir.

Buna göre İngiltere genelinde online perakende satışlar, Mayıs ayında %32.7 artarken online giyim satışları ise aynı dönemde %9.8 düşmüştür.

Alt kategorilerde düşüşler daha yüksek olabilmektedir; örneğin ayakkabı satışları %16 düşerken kadın ve erkek giyim satışları da birbirine yakın oranda yaklaşık %14 oranında düşmüştür.

Bu arada Mayıs ayının rekor kıracak şekilde güneşli olması, İngiltere genelinde ev araçları-gereçleri ve ev tekstili satışlarını da rekor derecede %162 oranında artmasını sağlamıştır.

🌍Avrupa Bangladeş ve Myanmar'a Yardım Ediyor

Avrupa Birliği daha önceden söz verdiği gibi Covid-19 ile mücadeleye destek ve hazır giyim sektörü işçilerine destek olmak üzere 334 milyon Euro yardım Bangladeş'e gönderme kararı almıştır.

Diğer yandan Avrupa Birliği'nin Myanmar'a “Rapid Response” yardım fonu çerçevesinde yapmayı kararlaştırdığı desteğin ilk taksiti Myanmarlı hazır giyim işçileri tarafından teslim alındı.

Avrupa Birliği'nin bu kapsamda söz verdiği toplam yardım 5.5 milyon dolar olup işçilere ödenen ilk taksit ise 754 bin dolar değerindedir.

Bilindiği gibi Myanmar'da salgın nedeniyle çoğu kadın olmak üzere birçok işçi hazır giyim sektöründe işini kaybetmiştir veya ödeme alamamaktadır. Avrupa Birliği yaptığı yardım ile bu sıkıntıyı azaltmaya çalışmaktadır.

🌍Mısır Giyim Sektörü Salgında Düşüşte

Mısır hazır giyim ve tekstil sektörünün Covid-19 salgını ve salgına karşı alınan tedbirler ve kısıtlamalardan olumsuz etkilendiği belirtilmektedir.

Sokağa çıkma kısıtlamasına rağmen sektör fabrikalarının çoğunlukla açık olduğu ancak Batılı marka ve alım grupları tarafından verilen siparişlerin büyük ölçüde iptal edildiği veya ertelendiği belirtilmektedir.

Mısır'ın önde gelen tekstil şirketlerinden birinin başkanı olan Muhammed Kasem'e göre bu sipariş iptalleri ve ertelemeleri nedeniyle birçok şirket iflas etmiştir veya iflasın eşiğine gelmiştir. Kasem'e göre alıcıların bazıları borcuna sahip çıkıp önümüzdeki dönemde ödeyeceğine söz verirken bazıları ise hem %50'ye varan indirimler hem de bir yıla varan vadeler istemektedir.

Görüldüğü gibi Covid-19 salgını ülkenin hazır giyim ve tekstil sektörünü zor durumda bırakırken salgın sonrasında işlerin düzeleceğine dair umut bulunmaktadır. Mısır 2019 yılında 1,7 milyar dolar hazır giyim ihraç ederken Covid-19 nedeniyle 2020 yılında düşüş olabileceği belirtilmektedir.

🌍Çin En Büyük Hazır Giyim Pazarı Olacak

Sektörel güncel öngörülere göre Çin'in önümüzdeki dönemde ABD'yi geçerek dünyanın en büyük hazır giyim pazarı olacağı belirtilmektedir.

Uluslararası araştırmaya göre 2023 yılında Çin'in ABD'yi geçerek dünyanın en büyük hazır giyim pazarı olacağı kaydedilmektedir.

Aynı araştırmaya göre Çin'de perakende satışların Covid-19 öncesi satışların %80- %100'üne ulaştığı belirtilmektedir.

Söz konusu araştırmaya göre Covid-19 salgını nedeniyle 2020 yılında dünya hazır giyim pazarı 2019'a göre %15 yani 297 milyar dolar daralacak. Bu daralmanın %42'sinin ABD pazarında olması bekleniyor ve bunun da ABD'de perakende giyim markalarının önümüzdeki dönemde Chapter 11 kapsamında iflas koruma başvurularını artırması beklenmektedir.

🌍Li & Fung Çalışan Sayısını Azaltıyor

Li & Fung yönetimi tarafından yapılan güncel açıklamaya göre “şirketin satın alma personelini yüzde 70 oranında azaltacağı” haberlerinin doğru olmadığı kaydedilmektedir.

Şirket yönetimi tarafından yapılan açıklamaya göre “şirketin satın alma personelinin yüzde 70 azaltılacağı” haberinin doğru olmamakla birlikte Covid-19'un neden olduğu küresel sonuçlar ve bu sonuçların şirket operasyonları üzerindeki etkileri nedeniyle şirket çalışanı sayısında “ayarlamalara” gitmek zorunda oldukları da belirtilmektedir. Bu süreçte şirket çalışanları sayısında ne kadarlık bir azaltma yapılacağı konusunda ise bu aşamada bilgi verilmemektedir.

🌍ABD'de Protestolar Perakendeyi Etkiliyor

ABD genelinde devam eden George Floyd'un bir polis tarafından öldürülmesine yönelik protestoların ve şiddet olaylarının perakende mağazaları olumsuz etkilediği belirtilmektedir.

Bu kapsamda Target markası, geçen hafta yayınladığı duyuru ile Kaliforniya, Minneapolis, Philadelphia, Illinois ve Georgia'da bulunan 6 mağazasını geçici olarak kapattığını duyurmuştur.

Diğer yandan spor giyim ve ayakkabı markası Adidas, ABD genelinde zaten yeniden açtığı 230 mağazasını geçici olarak tekrar kapatmıştır. Bir şirket yetkilisi protestolar esnasında bazı Adidas mağazalarının zarar gördüğünü açıklamıştır.

Yine ABD'nin birçok kentinde George Floyd'un ölümüne yönelik ırkçılık karşıtı protestoların yer yer şiddet eylemlerine dönüşmesi sonucu Channel, Louis Vuitton, Apple ve Rolex gibi bazı lüks markaların mağazalarının da zarar gördüğü ve yağmalandığı belirtilmektedir. Özellikle New York'taki gösteriler sırasında lüks markaların mağazalarının zarar gördüğü ve yağmalandığı belirtilmektedir.

🌍Sportie La, George Floyd'u Andı

Kaliforniya merkezli ABD'nin önde gelen spor ayakkabı ve spor giyim markalarından Sportie LA, ABD'de geçen hafta hayatını kaybeden siyahi vatandaş George Floyd'un duvar resmini merkez yönetim binasının dış cephesine boyadı.

Amerikan spor ayakkabı ve spor giyim markasının böylelikle geçen hafta polis şiddeti ile 46 yaşındayken hayatını kaybeden Goerge Floyd'u ölümsüzleştirmeyi hedeflediği belirtilmektedir.

Sportie LA, Kaliforniya'da ilk mağazasını 1985'te açmıştı. Markanın ABD'de mağazalarının yanı sıra e-ticaret satışları da bulunmaktadır.

🌍Latin Amerika'da Kriz

Sendikalardan alınan güncel bilgilere göre Latin Amerika ülkelerinde hazır giyim sektörü çalışanları zor durumdadır.

Sendikalardan alınan bilgiye göre hazır giyim sektöründe El Salvador'da yaklaşık 50 bin çalışan, Honduras'ta 26 bin çalışan, Nikaragua'da ise 6 bin çalışan, Covid-19 salgını nedeniyle yaşanan kriz sonucu tazminatsız ve maaşsız şekilde işinden olmuştur.

Yaşanan bu acil kriz nedeniyle Latin Amerika ülkelerinde sendikalar, hükümetler ve markalara yardım için çağrıda bulunarak sektör çalışanlarının zor durumda olduğunu hatırlatmaktadır.

🌍Avrupa Birliği'nden Kamboçya'ya Yardım

Geçtiğimiz dönemde insan hakları ve işçi hakları ile özgürlükler konularındaki sıkıntılar nedeniyle ticaret ayrıcalıkları askıya alınan Kamboçya'ya Avrupa Birliği'nin yardım edeceği açıklanmış bulunmaktadır.

Asya'nın önde gelen hazırgiyim tedarikçilerinden olan ve Avrupa pazarı ile ABD pazarındaki daralma nedeniyle son dönemde ihracatı azalan Kamboçya'ya Avrupa Birliği'nin 443 milyon Euro yardım ve kredi vermeye hazırlandığı belirtilmektedir.

Sözkonusu yardım ve kredinin Kamboçya'nın Covid-19 salgınıyla mücadele gücünü artırmasını hedeflerken, yardımı AB, üye ülkeler ve İsviçre'den oluşan Team Europe'un organize edeceği belirtilmektedir.

Yardım ve kredilerin sağlık sistemine ve test kapasitesini artırmaya yönelik teknik yardımlar, istihdamı desteklemeye yönelik yardımlar ve çalışanlara ek ödemeler şeklinde olacağı belirtilmektedir.

Kamboçya'ya yapılacak yardım ve kredilerin Nisan ayında AB'nin açıkladığı toplam 36 milyar dolarlık yardım ve destek paketinin bir parçası olduğu kaydedilmektedir.

🌍İngiltere'de Tüketiciler Mağazaları Bekliyor

Global Data'nın 2 bin kişi üzerinde yaptığı ankete göre İngiltere'de tüketicilerin yarıdan biraz fazlası mağazalar açıldığında ziyaret etmeye hazır.

15 Haziran'da mağazaların açıldığı İngiltere'de mağazaları ziyaret etmeyi düşünenlerin en çok alışveriş yapmayı planladığı kategorinin giyim vb. olduğu belirtilmektedir.

Aynı araştırmaya göre İngiltere genelinde alışveriş yapmak için mağazaları ziyaret etmeyi düşünen tüketicilerin yaklaşık üçte ikisi giyim vb. alışverişi yapmak istediğini belirtmektedir.

Ülke genelinde mağazalar açıldığında en çok alışverişe çıkmak isteyen yaş grubunun ise 16-24 yaş grubu olduğu belirtilmektedir.

Bilindiği gibi İngiltere'de iki aydan beri kapalı olan perakende mağazalarının vedükkanların 15 Haziran tarihinde açıldığı belirtilmektedir.

Güncel açıklamaya göre diğer perakende işletmeleriyle birlikte hazırgiyim perakende işletmeleri, moda tasarım mağazaları, terziler ve elbise imalatçılarının da 15 Haziran tarihinde açıldığı belirtilmektedir.

🌍Inditex Zarar Açıkladı

Dünyanın en büyük hazırgiyim perakende grubu olan Inditex'in amiral gemisi Zara'nın, yılın ilk çeyreğinde 409 milyon euro (464 milyon dolar) net zarar açıkladığı belirtilmektedir.

Inditex Grubunun en önemli markası olan Zara, geçen yılın aynı döneminde 734 milyon euro (832 milyon dolar) kar açıklamıştı.

Böyle devam ederse 1200'e ulaşan sayıda Inditex mağazasının (çoğu Zara olmak üzere) önümüzdeki dönemde kapanma tehlikesiyle karşı karşıya olduğu belirtilmektedir.

🌍Guess Zarar Ediyor

Dünyanın önde gelen lüks giyim ve aksesuar markalarından Guess, ilk çeyrek dönemde 157 milyon dolar zarar açıklarken, ikinci çeyrek verilerinin de daha iyi olmadığı belirtilmektedir.

Covid-19 salgınının lüks pazarını ve markayı kötü etkilediğini açıklayan marka yönetimi, lüks tüketime olan talebin son dönemde hızlı düşmesi nedeniyle Covid-19 tedbirlerinin gevşetildiği dönemde mağazalarını yeniden açarken çok acele davranmamaktadır.

🌍ABD'de Hazırgiyim Perakende Fiyatları Geriliyor

Yeni açıklanan resmi istatistik verilerine göre ABD'de hazırgiyim perakende fiyatları Mayıs ayında ortalama % 2,3 oranında gerilemiş bulunmaktadır.

Bu gelişmede en çok Covid-19 salgını ve salgına karşı alınan tedbirlerin etkili olduğu zira bu nedenle talebin ve dolayısıyla fiyatların da düştüğü düşünülmektedir.

Daha önce açıklanan resmi verilere göre ABD genelinde perakende hazırgiyim ortalama fiyatları Mart ayında % 2, Nisan ayında ise % 4,7 oranında gerilemişti.

🌍ABD'de J. Jill İflas Yolunda

Daha Covid-19 krizinden önce birçok markanın sıkıntıya düştüğü ve iflasa sürüklendiği ABD'de, Covid-19 salgınıyla birlikte sıkıntıya düşen ve kayyuma devredilen şirket ve marka sayısı da artmaktadır.

En son ABD'li kadın giyim zinciri J. Jill markasının sıkıntıda olduğu ve yakın gelecekte Chapter 11 kapsamına girebileceği belirtilmektedir.

Son dönemde marka zincirinin ABD genelinde birçok mağazasının kapandığı, satışların düştüğü ve kar oranlarının gerilediği belirtilmektedir.

Marka zincirinin 2019 yılı satışlarında % 3,6 oranında düşüş olduğu ancak 2020 verilerinin Covid-19 salgını nedeniyle çok daha kötü durumda olduğu kaydedilmektedir.

Covid-19 sonrası dönemde mağazaların açılmasıyla satışların artmasının beklendiği markada, ikinci dalga Covid-19 salgını korkusu da olduğu belirtilmektedir.

🌍ABD ve Kanada'da Children's Place Mağazaları Kapanıyor

ABD ve Kanada'da mağazaları bulunan ve çocuk giyim-aksesuar markası Children's Place mağazalarının önümüzdeki dönem kapanacağı belirtilmektedir.

Toplamda ABD ve Kanada'da 920 mağazası bulunan Children's Place markasının Covid-19 sonrası dönemde şimdilik 61 mağazasının yeniden açıldığı belirtilirken, diğer mağazalar için henüz beklendiği kaydedilmektedir.

Covid-19 salgınının da etkisiyle dijital ve online satışların artmasıyla mağaza satışlarının azaldığı, bu kapsamda önümüzdeki 1,5 yıllık dönemde marka yönetiminin 300 mağazayı daimi olarak kapatmaya karar verdiği belirtilmektedir.

Böylelikle marka yönetiminin 2022 yılına azalmış mağaza sayısıyla ve online satışların oranının artmış haliyle girmeyi hedeflediği belirtilmektedir.

Marka yönetiminin 2013 yılından beri 275 mağazayı kapattığı da gelen haberler arasında yer almaktadır.

🌍“Better Cotton Initiative” Mısır'da Faaliyete Başladı

“Better Cotton Initiative” yani “İyi Pamuk Uygulamaları” programının Mısır'da “İyi Pamuk Uygulamaları” programı başlattığı belirtilmektedir.

Program kapsamında, yaklaşık 2 bin küçük ve orta ölçekli pamuk çiftçisinin “İyi Pamuk Uygulamaları” eğitimi ve desteği alacağı belirtilmektedir.

Sözkonusu eğitim ve destekle birlikte bu Mısırlı çiftçilerin pamuğu daha sürdürülebilir şekilde üretmelerinin hedeflendiği belirtilmektedir.

“Better Cotton Initiative” programı tarafından yapılan açıklamaya göre Mısırlı çiftçilerin bundan sonraki üretimleri aynı zamanda çevre dostu da olacak.

🌍Ellen Macarthur Deklarasyonu Duyuruldu

H&M, Inditex, Stella Mcartney, World Wide Fund for Nature (WWF), The Worldwide Responsible Accredited Production (WRAP), Laudes Foundation, Global Fashion Agenda, Nestle, Unilever, Danone, Coca-Cola ve Pepsi markaları ile Barclays Bankası, döngüsel ekonomiye geçişin hızlanmasını öngören Ellen Macarthur Foundation (EMF) inisiyatifini imzalamış bulunmaktadır.

Ortak duyuruda gıda, moda, hazır giyim, plastik ve finans sektörleri olarak iklim değişikliği, atık yönetimi, kirliliği azaltma gibi iklimsel ve çevresel hedefler deklare edilmiştir.

Moda ve hazır giyim anlamında kıyafetlerin daha çok ve sık kullanılması, recycle'ın artırılması, giysilerin güvenli ve yenilenebilir hammaddelerden yapılması hedefler olarak duyuruda yer almıştır.

Yetkililer mevcut Covid-19 pandemisinin, moda ve hazırgiyim sektöründeki değişimi hızlandırmaya vesile olması gerektiğine işaret ediyorlar.

Deklarasyonda spesifik hedefler yok ancak imzacılar döngüsel ekonomiye geçişi hızlandırmayı taahhüt ediyorlar.

🌍Uluslararası Hazırgiyim ve Tekstil Ticareti Düşüşte

Dünya hazırgiyim ve tekstil ticaretinin bu yılın ilk çeyrek döneminde sert düşüşte olduğu, düşüş oranının genel ticaretteki düşüşten daha fazla olduğu belirtilmektedir.

UNCTAD – Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma Konferansı güncel verilerine göre bu yılın ilk çeyrek döneminde genel mal ticareti geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık % 5 oranında daralırken, aynı dönemde hazırgiyim ve tekstil mal ticareti ise yaklaşık % 12 daralmış bulunmaktadır.

Son gelen tahminlere göre ise yılın ikinci çeyrek döneminde ve yıl genelinde mal ticaretindeki düşüş daha da derinleşecek. Güncel tahminlere göre dünya genel mal ticareti yılın ikinci çeyrek döneminde % 27 daralırken, yıl genelindeki düşüş ise % 20 oranına erişecek.

UNCTAD Uluslararası Ticaret Direktörüne göre bu yılın ikinci yarısında olası bir toparlanmanın önünde ciddi belirsizlik ve olası Covid-19 ikinci dalga riskleri mevcut.

Tahminler ne yönde olursa olsun, gerek genel mal ticareti, gerekse hazırgiyim ve tekstil küresel ticaretinin 2020 yılı genelinde 2019 yılına göre epey geride kalacağı görülmektedir.

🌍İngiltere'de Perakende Sıkıntılı

İngiltere'de perakende işletmeler ve mağazalar, dolayısıyla hazırgiyim perakende işletmeleri de,15 Haziran tarihinde açıldı ancak hazır giyim perakende işletmelerinin ciddi nakit akışı ve kira maliyetleri sorunları olduğu belirtilmektedir.

Birçok İngiliz marka ve zincirin ciddi nakit sıkıntısı içinde olduğu ve kayyuma devir riski altında olduğu kaydedilmektedir.

Gelen son haberlere göre İngiliz AllSaints, New Look, T.M. Lewin, Monsoon, Accessorize ve Quiz markaları hem ev sahipleriyle kira pazarlığı yapıyorlar, hem de kayyuma devredilme riski altındalar.

Covid-19 salgının etkisiyle bu markaların ayrıca mağazalarının da bir kısmının kapanma tehlikesiyle karşı karşıya bulunduğu da belirtilmektedir.

15 Haziran tarihinde mağazaların açılmasıyla hazırgiyim perakende markalarının geçici bir rahatlık ve yükselişe kavuştuğu ancak bu yükselişin geçici olduğu da belirtilmektedir. Gıda dışı perakendenin ve özellikle giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörünün bu yılı İngiltere'de daralma ile kapatacağı öngörülmektedir.

19 Haziran tarihinde açıklanan resmi verilere göre Mayıs ayı ülke geneli perakende satışlar Nisan ayına göre % 12 oranında yükselmesine karşın hala Şubat ayına göre % 13 düşük seviyede gerçekleşmiştir.

Mart-Nisan-Mayıs 2020 dönemi 3 aylık dönemde ise perakende satışlar geçen yılın aynı dönemine göre % 13 gerilemiş bulunmaktadır.

🌍İngiliz Long Tall Sally de Kapanıyor

 

Hazırgiyim ve moda alışverişlerinin son dönemde internet mecrasına dönmesinin yanı sıra Covid-19 salgınının da getirdiği sıkıntılar bir İngiliz markasını daha dize getirmiş görünmektedir.

 

 

44 yıldır faaliyet gösteren İngiliz hazırgiyim ve aksesuar perakendecisi Long Tall Sally markasının faaliyetlerini önümüzdeki dönemde sonlandırma kararı aldığı belirtilmektedir.

 

 

Zaten Covid-19 salgını öncesinde de finansal olarak sıkıntılı durumda olan markanın salgınla birlikte durumunun iyice kötüleştiği ve şirket yönetiminin son olarak önümüzdeki birkaç ay içinde faaliyetleri sonlandırma kararı aldığı kaydedilmektedir.

 

 

Şirket yönetimi tarafından yapılan son açıklamaya göre Ağustos sonunda web sitesi üzerinden alışverişler sona erecek ancak mevcut siparişlerin teslimi ve iadeler nedeniyle şirket kısa bir süre daha faaliyetine devam edecektir.

 

🌍Marks & Spencer da Alpaka Yününden Vazgeçti

Daha önce başka hazırgiyim markalarının kullanmaktan vazgeçtiğini açıkladığı Alpaka yününden bu defa İngiliz Marks & Spencer'ın da vazgeçtiği belirtilmektedir.

PETA ABD tarafından yapılan açıklamaya göre Alpakanın anavatanı Peru'da hayvanların yünlerinin alınırken acı çektirildiği ve kötü muamelede bulunulduğu iddia edilmekteydi.

İddialar üzerine başka markaların takiben Marks & Spencer yönetimi de markanın ürünlerinde gelecekte artık Alpaka yünü kullanmayacaklarını ilan etmiş bulunmaktadır.

Bilindiği gibi Marks & Spencer'dan önce Esprit, Gap ve H & M markaları da Alpaka yününden vazgeçtiklerini duyurmuştu.

🌍ABD'de Perakende Mayıs Ayında Arttı

ABD genelinde perakende hazırgiyim satışlarının Mayıs ayında Nisan ayına göre arttığı ancak geçen yılın aynı dönemine göre yine de düşük kaldığı belirtilmektedir.

ABD genelinde perkakende hazırgiyim satışlarının Mayıs ayında Nisan ayına göre % 188 oranında arttığı, bunun da en önemli nedeninin mağazaların Mayıs ayında tekrar açılmaya başlamış olduğu gerçeğidir.

Bu artışa rağmen perakende hazırgiyim satışlarının yine Mayıs ayında geçen yılın aynı dönemine göre % 63 gerilediği belirtilmektedir.

ABD genelinde genel perakende satışların ise bazı mağazaların tekrar açılmış olmalarıyla beraber Mayıs ayında Nisan ayına göre % 18 oranında artış gösterdiği, ancak geçen yılın aynı dönemine göre ise % 6 oranında gerilediği belirtilmektedir.

ABD geneli toplam perakende satışlar Nisan ayında ise geçen yılın aynı dönemine göre % 15 gerilemişti.

🌍Stein Mart Stres Altında

ABD'li ucuz perakende zinciri Stein Mart zaten Covid-19'dan önce de nakit sıkıntısı içindeydi ancak sözkonusu salgının sıkıntıyı daha da artırdığı belirtilmektedir.

Mağazaların yaklaşık 2 ay kapalı kalmasının ciddi satış kaybına neden olduğu belirtilmektedir.

Amerikalı marka zincirinin şu an iflas tehlikesiyle karşı karşıya olduğu belirtilmektedir.

Stein Mart grubu halen ABD genelinde 30 eyalette toplam 283 mağazaya sahip konumdadır.

Mağazalar tekrar açıldı ancak çalışma saatleri azaltıldı ve sosyal mesafe zorunluluğu getirildi. Marka ayrıca 220 mağazasında kiralar için indirim elde etmeyi başardı. 41 mağazada ise görüşmeler sürmektedir.

🌍Endonezya Sorunlu

Asya'nın önemli hazırgiyim tedarikçilerinden Endonezya'nın Covid-19 salgını sürecinde kötü etkilendiği ve salgın sonrası dönemde toparlanmaya çalıştığı belirtilmektedir.

Avrupa, ABD ve Japonya'daki alıcıların ve markaların kendi ülkelerinde mağazaların kapalı olması nedeniyle siparişlerini iptal etmeleri veya ertelemelerinin Endonezya hazırgiyim sektörünü son derece olumsuz yönde etkilediği kaydedilmektedir.

Aynı marka ve alıcıların ödemeler konusunda da geç kaldıkları ve mevcut anlaşılan fiyatlar üzerinden ek indirimler istedikleri de bildirilmektedir.

Endonezya Tekstil ve Hazırgiyim Birliği (API) Genel Sekreteri'ne göre Covid-19 salgını başladığından beri özellikle Avrupa ve ABD pazarından gelen sipariş iptalleri veya ertelemeler sektörü son derece olumsuz yönde etkiledi. İhracatla birlikte üretim de düştü ve ülkenin önemli işgücü kaynakları arasında yer alan sektörün istihdamı da tehlikeye girdi.

İhracatın yanı sıra iç pazarın da sıkıntılı olduğu zira iç tüketimin de sert düştüğü çünkü mağaza ve AVM'lerin 10 Nisan tarihinden beri kapalı olduğu belirtilmektedir.

Hazırgiyim sektörünün ihracat ve iç satışlardaki sert düşüş nedeniyle çalışanlarının ücretlerini ödemekte zorlandığı da gelen haberler arasında yer almaktadır. Endonezya hazırgiyim ihracatının 2019 yılında 8,3 milyar dolara ulaştığı ve ihracatın yaklaşık yarısının ABD pazarına yapıldığı ancak 2020 yılında bu rakamların yakalanamayacağı belirtilmektedir.

🌍Hindistan'da İşçi Sorunu

Covid-19 nedeniyle bir süre önce Batılı alıcıların siparişlerini iptal etmeleri nedeniyle ihracatı ve siparişleri önemli oranda azalan hazırgiyim tedarikçisi ülkelerden Hindistan'da, şimdi de işçi sıkıntısı yaşanmaktadır.

Siparişlerin kesilmesinin ardından Batılı alıcılar tarafından son günlerde yeni siparişlerin verilmesine rağmen, sıkıntılı dönemde ödeme alamadıkları veya işten çıkarıldıkları için göçmen işçilerin köylerine döndüğü ve şimdi de siparişleri tekrar artan hazırgiyim sektörünün ciddi derecede işçi sıkıntısı yaşamaya başladığı belirtilmektedir.

Sektördeki işçi sıkıntısı nedeniyle siparişlerin geciktiği ve siparişlerin önemli bölümünün termine yetişmek amacıyla hava yoluyla gönderileceği, bunun da maliyetleri % 5 - % 10 oranında artıracağı belirtilmektedir.

Covid-19 döneminde göçmen işçilerin şehirlerden tekrar köylere geri göç etmelerinin bir nedeni iş ve ödemelerle ilgili sorunlarken, diğer nedeninin de köylerde salgının daha az yaygın olduğu gerçeğidir.