İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2021 Mart

İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler

🌍Sincan Pamuğu Konusunda Markalara Eleştiri

Çin'in zorla pamuk toplattırdığı için ABD yaptırımına maruz kaldığı Sincan pamuğu konusunda uluslararası bazı markaların elinden geleni tam yapmadığı konusunda eleştiriler yapılmaktadır.

Bu konuda önde gelen markalar arasında Amazon, Nike, Uniqlo, Walmart ve Zara eleştirilere maruz kalmaktadır.

“Uygur Bölgesindeki Zorla Çalıştırmayı Sona Erdirme Koalisyonu” tarafından yapılan açıklamada dünya pamuk üretiminin beşte birinin Çin'de yapıldığı ve Çin'in pamuk üretiminin önemli bir bölümünün Sincan'da üretildiği belirtilmektedir.

Koalisyon tarafından yayınlanan açık mektupta ASOS, Marks and Spencer ve Eileen Fisher markalarının bu konuda daha dirayetli davrandıkları ve yasak çağrılarına uydukları belirtilmektedir.

Bu arada ABD, Çin'de zorla pamuk toplatma işine karıştıkları ve bu pamuğun pazarlanmasında rol aldıkları gerekçesiyle 11 Çinli şirkete yaptırım kararı almış bulunmaktadır.

Yine güncel bir uluslararası rapora göre ise Sincan bölgesi ve çevresinde yaklaşık 1,6 milyon Uygur Türkünün tekstil ve hazırgiyim başta olmak üzere farklı sektörlerde zorla çalıştırılma riskiyle karşı karşıya oldukları ifade edilmektedir.

🌍ABD Kendisi Üretecek

ABD'nin alışveriş ve perakende devi Walmart'ın ABD'de üretim projeleri için önümüzdeki dönemde 350 milyar dolar yatırım yapmayı planladığı ifade edilmektedir.

Walmart'ın önümüzdeki dönemde yatırım yapmayı planladığı sektörler arasında tekstil ve hazırgiyim de bulunmaktadır.

Bu yatırımlar ile ABD'nin ithal ettiği ürünlerin artık ABD'de üretilmesinin planlandığı belirtilmektedir.

Bu yatırımlar ile Walmart'ın 100 milyon metrik ton CO2'yi yurtdışındaki tedarik zincirlerinden alarak ABD içine taşımasının beklendiği uzmanlarca kaydedilmektedir.

Bu sektörler arasında tekstil ve hazırgiyimin de olmasının ABD'ye bu sektörlerde ihracat yapan ülkeleri ve dolayısıyla Türkiye'yi de yakından ilgilendirdiği belirtilmektedir.

🌍GAP Çin'den Çekiliyor mu?

ABD'li hazırgiyim perakende devi GAP'in Çin pazarından çıkmak istediği iddia edilmektedir.

GAP yönetiminin konuyla ilgili yorum yapmak istemediği ancak son dönemde Çin'de satışların iyi gitmediği ve alt markalardan Old Navy'nin geçen yıl Çin'den çekildiği belirtilmektedir.

GAP markası bünyesinde Banana Republic, Athleta ve Old Navy alt markaları da bulunmaktadır.

Bilindiği gibi GAP Çin pazarına 2010 yılında giriş yapmıştı.

2020 yılının son çeyrek döneminde GAP'in küresel satışlarının yüzde 5 gerileyerek 4,4 milyar dolara gerilediği açıklaması yapılmıştır.

🌍H & M, Myanmar'dan Siparişleri Durdurdu

Dünyanın ikinci büyük hazırgiyim perakende grubu H & M, geçtiğimiz ay askeri darbe olan Myanmar'dan tedarik siparişlerinin durdurulması kararı almış bulunmaktadır.

H & M yönetimi tarafından yapılan açıklamada şirket yönetiminin protestoculara karşı güvenlik güçlerinin aşırı güç kullanması ve 50'den fazla sivil göstericinin ölmesi nedeniyle şok oldukları ve bu nedenle Myanmar'a verilen üretim siparişlerinin şimdilik askıya alındığı belirtilmektedir.

Bilindiği gibi geçtiğimiz aylardaki seçimleri bahane eden ordu, Myanmar'da 1 Şubat 2021'de darbe yaparak yönetime el koymuş, bu duruma uluslararası sert tepkiler gelmişti.

H & M'in Myanmar'da 45 direk tedarikçisi olduğu ve 7 yıldır bu ülkede üretim yaptırdığı belirtilmektedir.

🌍İngiltere ve Meksika Ticaret Anlaşması İmzaladı

Brexit ile birlikte STA ve Ticaret Anlaşmalarına hız veren İngiltere, şimdi de Meksika ile ticaret anlaşması imzaladığını duyurdu.

Geçtiğimiz Aralık ayından beri müzakerelerin devam ettiği ve bu hafta başarıyla sonuçlanarak 10 Mart 2021 tarihinde iki ülke arasındaki anlaşmanın imzalandığı kaydedilmektedir.

Sözkonusu anlaşma ile İngiltere Meksika'ya 1 Ocak 2021 itibariyle tekstil, hazırgiyim ve ev tekstili sektörlerinde gümrük vergisizi geçiş imkanı tanımaktadır.

🌍İngiltere'de Online Hazırgiyim Satışlarında Artış

İngiltere'de hükümetin kapanma ve kısıtlamaların gevşetilmesiyle ilgili yol haritasını açıklamasıyla birlikte online hazırgiyim satışlarının da hızlandığı zira sokağa çıkmaya hazırlanan İngilizlerin gardroplarını yenilemek istediği belirtilmektedir.

Zor geçen 2020 yılının ardından yeni yıla iyi bir giriş yapan online hazırgiyim satışlarının, Şubat ayında artışa devam ederek yüzde 21 artış gösterdiği, ayakkabı satışlarının da aynı dönemde yüzde 8 oranında arttığı ifade edilmektedir.

Tüm sektörlerde online satışların ise rekor kırılarak yüzde 74 artışın yaşandığı Ocak ayının ardından Şubat ayında da İngiltere genelinde yüzde 70 artış gösterdiği belirtilmektedir.

🌍ABD ve AB Misilleme Vergilerini Askıya Aldı

Geçtiğimiz dönemlerde Airbus ve Boeing sübvansiyonları nedeniyle karşılıklı olarak birbirlerine, aralarında tekstil ve hazırgiyim ürünleri de olmak üzere, cezai ek vergiler uygulama kararı alan ABD ve AB, bu kararlarından geri adım atarak bu cezai ek vergileri şimdilik 4 aylığına askıya aldıklarını duyurmuş bulunmaktadır.

Bu kararla ABD pazarına girecek olan toplam 7,5 milyar dolar AB ürünü ek vergiden kurtulurken, AB pazarına girecek olan 4 milyar dolar değerinde ABD malı da ek vergiden şimdilik kurtulmuş bulunmaktadır.

Bilindiği gibi iki taraf arasındaki Airbus ve Boeing sübvansiyonları anlaşmazlığı 2 yıl öncesine kadar dayanıyor.

Bu karar üzerine Euratex tarafları kutlayarak iki tarafında aldığı kararın Atlantik'in iki yakası arasındaki ticaretin normalleşmesi için önemli bir adım olduğunu belirtmektedir.

🌍Bangladeş'in Hazırgiyim İhracatında Düşüş

Asya'nın önemli tedarikçilerinden Bangladeş'in hazırgiyim ihracatının son dönemde gerilediği belirtilmektedir.

Pandemi nedeniyle azalan dış talep ve ülke üretiminde yaşanan düşüş nedeniyle Bangladeş'in hazırgiyim ihracatının son aylarda gerilediği kaydedilmektedir.

2020 yılının Temmuz ayı ile 2021 yılının Şubat ayı arasında geçen 8 aylık dönemde, Bangladeş'in hazırgiyim ihracatının bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 4 gerileyerek 22 milyar dolardan 21 milyar dolara gerilediği kaydedilmektedir.

Aynı dönemde Bangladeş'in örme giyim ihracatının yüzde 4 oranında artışla 11,3 milyar dolara çıktığı belirtilirken, dokuma giyim ürünleri ihracatının ise aynı dönemde yüzde 11 düşüşle 9,7 milyar dolar seviyesine gerilediği belirtilmektedir.

AB'nin sağladığı mevcut GTS sisteminin 2023 yılı sonuna kadar devam edeceği ve uygulamanın devam edip etmeyeceği konusunda AB'nin çalışmaya devam ettiği kaydedilmektedir.

🌍İtalyan OVS Grubu da Myanmar'dan Çekiliyor

İtalyan hazırgiyim perakendecisi OVS grubunun Myanmar'da yaptırdığı hazırgiyim fason üretimini büyük ölçüde sona erdireceğini açıklamış bulunmaktadır.

İtalyan perakende grubunun Myanmar'daki fason üretimi çok kısıtlı biçimde sürdüreceği ve özellikle protestolara katıldığı için işçi çıkartan üreticilerle yolunu ayıracağı belirtilmektedir.

OVS tarafından yapılan açıklamada şirket yönetiminin protestoculara karşı güvenlik güçlerinin aşırı güç kullanması nedeniyle kızgın oldukları, ülkede askeri yönetimin darbesiyle birlikte insan haklarının ve çalışma özgürlüklerinin çiğnendiği ve durumu dikkatle izledikleri kaydedilmektedir. OVS yönetimi tarafından yapılan açıklamada ve bu nedenle Myanmar'a verilen üretim siparişlerinin çoğunun şimdilik askıya alındığı belirtilmektedir.

Geçtiğimiz aylardaki seçimleri bahane eden ordu, Myanmar'da 1 Şubat 2021'de darbe yaparak yönetime el koymuş, bu duruma uluslararası sert tepkiler gelmişti.

Bilindiği gibi H & M ve Benetton grupları da daha önceden Myanmar'daki üretimlerini durdurduklarını belirten açıklamalarda bulunmuşlar ve ülkedeki durumu kınamışlardı.

🌍APLF Fuarları Ertelendi

Deri ve deri ürünleri ile deri konfeksiyon sektöründe dünyanın en önemli etkinlikleri arasında yer alan APLF Fuarlarının bu yılki takviminin ertelendiği belirtilmektedir.

APLF İdaresi tarafından yapılan açıklamaya göre daha önceden 5-7 Temmuz 2021 tarihinde yapılması planlanan APLF Etkinliğinin 17-19 Kasım 2021 tarihine ertelendiği belirtilmektedir.

Kararın Hong Kong Hükümetinin karantina uygulamaları çerçevesinde alındığı kaydedilmektedir.

🌍AAFA, Yeni Atanan Ticaret Temsilcisinden Taleplerde Bulundu

ABD'de sektör kuruluşu Amerikan Hazırgiyim ve Ayakkabı Birliği (AAFA), yeni atanan Ticaret Temsilcisi Katherine Tai'a mektup göndererek birtakım taleplerde bulunmuştur.

Biden yönetimi tarafından bir süre önce atanan ABD Ticaret Temsilcisinden, AAFA Yönetimi öncelikle Section 301 çerçevesinde Çin'e yönelik uygulanan inceleme ve sonrasındaki cezai vergilerin tekrar gözden geçirilmesini talep etmektedir.

AAFA Yönetimine göre Çin'e yönelik cezai vergilerin ABD halkına ve ABD hazırgiyim ve ayakkabı sektörüne zarar verdiği ve gözden geçirilmesi gerektiği belirtilmektedir.

AAFA Yönetimi diğer bir konu olan Airbus-Boeing ihtilafında şimdilik varılan geçici ateşkes ve vergilerin karşılıklı olarak 4 aylığına dondurulmasını memnuniyetle karşılarken, soruna daimî bir çözüm getirilmesinin gerektiğini belirtmektedir.

AAFA Yönetimi diğer bir talep olarak da African Growth and Opportunity Act (AGOA) Anlaşmasının da 10 yıllığına uzatılmasını desteklediklerini Ticaret Temsilcisine iletmektedir.

🌍ABD'de Hazırgiyim Perakende Satışlar Şubat Ayında Geriledi

ABD genelinde hazırgiyim perakende satışların Şubat ayında gerilediği belirtilmektedir.

ABD'de genel perakende satışlar Şubat ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6 oranında artarken, Ocak ayına göre ise yüzde 3 oranında artmış bulunmaktadır.

ABD'nin resmi istatistik kurumu olan Census Bureau tarafından yapılan açıklamaya göre, ABD genelinde hazırgiyim perakende satışların ise Şubat ayında Ocak ayına göre yüzde 2,8 oranında gerilediği belirtilirken, yine Şubat ayında geçen yılın aynı dönemine göre ise yüzde 11,3 oranında gerilediği ifade edilmektedir.

Uzmanlara göre bu sonuçlar, ABD tüketicisinin korona pandemisi düzeldikçe ve aşılanma oranı arttıkça tüketimini de artırmak istediğini gösterdiğini belirtmektedir.

🌍Euratex, “Pact for Skills” Çağrısında Bulundu

Avrupa Birliği'nin en önemli hazırgiyim ve tekstil mesleki ve temsil kuruluşu olan Euratex, AB Komisyonu'nun yeni hazırladığı Tekstil Stratejisinin bir parçası olarak bir “Yetenekler Paktı” (Pact for Skills) geliştirilmesi çağrısında bulunmaktadır.

AB Komisyon üyelerine geçen hafta bir yuvarlak masa toplantısında hitap eden Euratex Başkanı Alberto Paccanelli, Avrupa hazırgiyim ve tekstil sektörünün önündeki en önemli sorunlardan birinin gençlerin ve genç yetenklerin artık sektörü tercih etmemesi olduğunu ve bu soruna çözüm olarak gençlerin sektöre cezbedilmesinin şart olduğunu belirtmektedir.

Hazırgiyim ve tekstil sektöründe çalışmanın gençler için cazip kılınmasını teminen AB çerçevesinde bir anlaşmanın şart olduğunu belirten Paccanelli, Euratex olarak bu kapsamda bir “Yetenekler Paktı” (Pact for Skills) geliştirilmesi çağrısında bulunmaktadır.

Paccannelli konuşmasının devamında Avrupa hazırgiyim ve tekstil işgücünün yaşlanmakta olduğunu ve gençlerin sektöre cezbedilmesi kadar yeni genç çalışanların dijitalleşme ve sürdürülebilirlik alanlarında eğitilmelerinin de önemli olduğunu belirtmektedir.

Korona pandemisinin, son aylarda hazırgiyim ve tekstil sektörünün bu sorunlarını ve gençlere olan ihtiyacını daha da acil ve önemli hale getirdiği belirtilmektedir.

🌍Akıllı Giyim ve Tekstiller Büyüyor

Entegre sensörler taşıyan ve böylelikle biyometrik bilgi iletebilen hazırgiyim ürünlerinin önümüzdeki yıllarda daha popüler hale geleceği ve pazarın büyüyeceği belirtilmektedir.

Entegre sensörler taşıyan ve böylelikle biyometrik bilgi iletebilen akıllı hazırgiyim ürünlerinin 2030 yılında çok daha popüler hale geleceği ve pazarın hızla büyüyerek global çapta 4 milyar dolara yükselmesinin beklendiği kaydedilmektedir.

Akıllı hazırgiyim ürünleriyle daha çok sağlık ve fitness ile ilgilenenlerin ilgilendiği ama gelecekte spor ve kişisel bakım kadar askeri alanlarda da bu ürünlerin çok önem kazanacağı ve pazarın büyüyeceği belirtilmektedir.

Akıllı hazırgiyim ürünleri sektörü pazarının 2020 yılında küresel düzeyde 670 milyon dolar seviyesinde olduğu belirtilirken, 2023 yılında ise pazarın 1 milyar doları aşması beklenmektedir.