İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2022 Eylül

İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler

🌍Sri Lanka'ya Destek Mektupları

Asya'nın önemli hazır giyim tedarikçilerinden ve bir süredir ekonomik krizde olan Sri Lanka'ya destek mesajları gelmektedir.

Amerikan Ayakkabı ve Hazırgiyim Birliği AAFA tarafından gönderilen mektupta, Birliğin üyelerinin Sri Lanka hazır giyim ve ayakkabı sektörüne olan desteklerine devam edecekleri belirtilmektedir.

Bilindiği gibi önemli bir hazır giyim üreticisi ve ihracatçısı olan Sri Lanka'da ekonomik krizin ve enerji darboğazının sektörü olumsuz etkilemesinden ve binlerce çalışanın işsiz kalmasından endişe edilmektedir.

AAFA dışında ETI, Fair Wear, FLA, British Retail Consortium gibi kuruluşlar da Sri Lanka'ya destek ve ortak hareket çağrılarında bulunmaktadır.

🌍Vietnam Sektörel İhracatında Artış

Asya'nın önemli tedarikçilerinden Vietnam'ın tekstil ve hazır giyim ihracatının yılın ilk yarısında % 21 oranında arttığı belirtilmektedir.

Bu artışla ülkenin tekstil ve hazır giyim ihracatının 18,5 milyar dolara ulaştığı ifade edilmektedir.

Bu dönemde ABD'ye yapılan sektörel ihracatın % 23 artışla 9,3 milyar dolara çıktığı, AB'ye yapılan sektörel ihracatın ise % 37,5 artışla 2,1 milyar dolar olduğu, Japonya'ya yapılan ihracatın % 6 artışla 1,7 milyar dolar olduğu, G. Kore'ye yapılan ihracatın ise % 10 artışla 1,4 milyar dolara ulaştığı ifade edilmektedir.

Yılın ilk yarısında Vietnam'ın ayakkabı ihracatının ise % 13,5 artışla 11,8 milyar dolara ulaştığı kaydedilmektedir.

🌍Bangladeş IMF'den Destek İstiyor

Dünya hazır giyim ihracatının ikinci ülkesi Bangladeş, sektördeki düşük çalışma standartları ve kısıtlı sosyal haklara rağmen Batılı markalardan siparişler almaya devam ederken, 35 milyar dolar düzeyinde olan yıllık hazır giyim ihracatını 2030 hedefi olan 100 milyar dolara çıkarmak için çalışmalar yapmaktadır.

Bu çerçevede başta BGMEA olmak üzere Bangladeş hazır giyim ve tekstil meslek kuruluşları son olarak IMF'den de yardım talep etmektedir.

Bu amaçla BGMEA Başkanı Faruk Hassan ile IMF Bangladeş misyon şefi Rahul Anand bir araya gelirken, görüşmede sektörün 2030 yılı hedefi olan 100 milyar dolar değerinde ihracat konusu da ele alındı. Faruk Hassan bu konuda IMF'nin desteğini almak istediklerini ve sektörün gelişmesinin ülkeyi de geliştireceğini ifade etti. BGMEA, ülkenin hazır giyim ihracatının 2030 yılında 100 milyar dolara çıkmasını hedeflerken, sektörel istihdamın da 6 milyonu aşmasını hedeflemektedir.

BGMEA Başkanı, hazır giyim sektörünün büyümesinin ve gelişmesinin ülkenin refah düzeyini de yukarı çekeceğini ve kendilerinin de sektörde daha iyi çalışma koşulları ve kadın-erkek eşitliği gibi sosyal konularda iyileştirmeler yaptıklarını belirtti.

🌍İngiliz Tekstil ve Hazır Giyim Üreticileri Artan Enerji Maliyetlerinden Şikayetçi

Önemli moda merkezlerinden ve önde gelen tekstil ve hazır giyim üreticilerinden İngiltere'de son dönemde artan enerji maliyetlerinin üreticileri vurduğu etkilediği belirtilmektedir. İngiltere Moda ve Tekstil Birliği (The UK Fashion and Textiles Association) tarafından yapılan açıklamaya göre bir süredir artışta olan enerji maliyetlerindeki yükselişi üreticiler bir süredir kendileri ceplerinden karşılamak zorunda kalmaktadır.

İngiltere Moda ve Tekstil Birliği'ne göre enerji maliyetleri son 1 yılda yüzde 50'nin üzerinde arttı ve tekstil-hazır giyim sektöründe enerji maliyetleri toplam maliyet içinde önemli bir paya sahip.

Bilindiği gibi İngiltere dışında tüm Avrupa'da da tekstil ve hazır giyim üreticileri enerji sıkıntıları yaşamakta ve başta İtalya olmak üzere tedarikçi ülkelerdeki üretici firmalar enerji sıkıntıları yüzünden üretimlerini azaltmak veya durdurmak zorunda kalmaktadır.

Bu konuda Euratex (Avrupa Hazır Giyim ve Tekstil Konfederasyonu) de Şubat ayında açıklama yaparak artan enerji maliyetleri ile yine artan enerjiye ulaşım sıkıntılarının Avrupa tekstil ve hazır giyim sektörünü zora soktuğunu açıklamıştı.

🌍Danimarka Hazır Giyim Sektörü Döngüsellik İçin Birleşiyor

Hazır giyim ve moda alanında Avrupa'nın hem önde gelen pazarlarından hem de tasarım merkezlerinden olan Danimarka'da tekstil ve hazır giyim firmalarının yeni bir döngüsellik platformu altında bir araya geldikleri belirtilmektedir.

İklim ve döngüsellik odaklı platformun adı “The Textiles Action Network” olarak belirlenmiş olup, bu platformun sektörün çevresel ve döngüsel etkileri alanında kurulan ilk platform olduğu ifade edilmektedir.

Söz konusu platformun firmaları, markaları, tedarik zincirlerini ve hükümetleri moda ve tekstil alanında döngüsellik ve iklim hedefleri etrafında birleştirmeyi hedeflediği belirtilmektedir.

Söz konusu Platformun liderinin ve lokomotifinin uluslararası STK olan WRAP olduğu açıklanmaktadır.

🌍Next Satışları Yükselişte

İngiltere merkezli hazır giyim ve moda markası Next, rakiplerinin son dönemde mağaza kapatmalarının da etkisiyle satış ve cirosunu artırma eğilimine girmiş bulunmaktadır.

Şirket yönetimi tarafından yapılan açıklamaya göre yılın 2. Yarısında satış, ciro ve kar rakamlarında artış bulunmakta olup, şirketin satışlarının bu dönemde geçen yıla göre % 25 arttığı belirtilmektedir.

Şirket açıklamasına göre işyerlerinde ofise dönüş sonrası iş kıyafetlerine ve resmi kıyafetlere olan talebin artması satışlara olumlu yansıdı.

Yine İngiltere genelinde bazı rakip firmaların mağaza sayılarını azaltması da Next'in satış ve ciro rakamlarına olumlu yansımış durumda.

İlk çeyrek dönemde % 11 artan şirketin online satışlarının ise bu dönemde daha yavaş arttığı da ifade edilmektedir.

🌍Ralph Lauren Yükselişte

ABD'nin önde gelen hazır giyim ve moda markalarından Ralph Lauren'in son dönemde satış, ciro ve kar anlamında yükselişte olduğu belirtilmektedir.

Şirket tarafından yapılan güncel açıklamaya göre yılın 2. çeyrek döneminde markanın satışları geçen yılın aynı dönemine göre % 8 oranında artarken, aynı dönemde toplam net karın 1,5 milyar dolara ulaştığı belirtilmektedir.

Aynı dönemde markanın Kuzey Amerika cirosunun % 6 artışla 700 milyon dolara ulaştığı belirtilirken, Avrupa cirosunun % 17 artışla 416 milyon dolara ulaştığı, Asya cirosunun ise % 16 artışla 334 milyon dolara çıktığı belirtilmektedir.

🌍Carter's 2040 Net Sıfır Emisyon Hedefi

ABD'li çocuk giyim markası Carter's, sürdürülebilirlik stratejisi kapsamında 2040 yılına kadar net sıfır emisyonu hedeflediğini açıkladı.

Bu konu markanın son yayınladığı KSS raporunda belirtilmiş olup, bu raporda markanın kısa ve uzun vadeli çevresel, iklimsel ve sosyal hedefleri belirtilmektedir.

Raporda Carter's markasının bu konuda şimdiye kadar başardıkları ve geleceğe yönelik hedefleri açıklanmaktadır.

Geçen yılki KSS raporunda ise, Carter's 2030 yılına kadar gaz emisyonlarını % 25 azaltmayı ve % 100 sürdürülebilir kaynaklardan elde edilen pamuk ve polyester elyaf kullanmayı taahhüt etmişti.

🌍Japon moda tasarımcısı Issey Miyake 84 yaşında hayatını kaybetti

Japon moda tasarımcısı Issey Miyake 84 yaşında hayatını kaybetti.

Issey Miyake'nin bir çalışanı, Agence France-Presse'e (AFP) verdiği demeçte, Issey Miyake'nin 5 Ağustos 2022 akşamı vefat ettiğini bildirdi.

Yapılan açıklamada, Miyake'nin cenaze töreninin vasiyeti doğrultusunda yalnızca yakın çevresiyle sınırlı olduğunu ve halka açık bir tören yapılmayacağı bildirildi.

Kyodo News'in haberine göre, 84 yaşındaki moda tasarımcısı karaciğer kanseri nedeniyle hayatını kaybetti.

Issey Miyake 1970'lerin ortalarında Paris'te iz bırakmış olan genç Japon tasarımcılar akımının üyesiydi.

Miyake, 1970 yılında Tokyo'da Miyake Tasarım Stüdyosunu kurmuş ve kısa süre sonra ise Paris'te ilk butiğini açmıştır. Yüksek teknolojili, rahat giysilere öncülük etmiş, 'haute couture' olarak adlandırılan kişiye özel tasarıma adım atmıştır.

Issey Miyake, yenilikçi stilleriyle ve parfümleriyle tanınmıştır. Steve Jobs'un ikonik balıkçı yaka kazağını tasarlamış ve dünyaca bilinen bir moda markası yaratmıştır.

Yenilikçi tasarımları ve parfümleri ile tanınan Issey Miyake, moda endüstrisine katkılarından dolayı Japon Kültür Nişanı'na (Order of Culture) layık görülmüştü.

🌍Better Cotton, Pakistan'daki Üretiminin % 70'ini Sel Yüzünden Kaybetti

Asya'nın önemli hazır giyim tedarikçilerinden ve bir süredir sellerle boğuşan Pakistan'da seller nedeniyle Better Cotton programı dahilinde üretilen pamuğun % 70'inin kaybedildiği belirtilmektedir.

Better Cotton ve Pakistan Hükümetinin konuyla ilgili araştırmalarının devam ettiği ancak ilk tahminlere göre sellerden 200-250 bin çiftçinin etkilendiği, en az 1,100 kişinin öldüğü ve bunların 380'inin çocuk olduğu belirtilmektedir.

Pakistan'da geçen ay sıcaklık rekor seviyelere çıkarken, bu rekor sıcak havayı yoğun seller takip etti.

Sel felaketinin boyutu, Amerikan Uzay ve Havacılık Dairesi'nin (NASA) MODIS uydusu tarafından da görüntülenmişti.

Sindh eyaletinde oluşan 100 kilometre genişliğindeki göl uyduya yansımıştı.

Better Cotton Programı Pakistan genelinde başta sellerin vurduğu Penjep ve Sindh eyaletlerinde olmak üzere 500 bin lisanslı çiftçiyle çalışmakta ve bu çiftçiler 1 milyon hektarda üretim yapmaktadır.

Pakistan dünyanın 5. Büyük pamuk üreticisi olduğundan, mevcut sellerin pamuk üretimine verdiği hasar nedeniyle pamuk stoklarının azalacağı ve dünya pamuk fiyatlarının önümüzdeki dönemde yükseleceği belirtilmektedir.

Ayrıca dünyanın önemli tekstil ve hazır giyim ihracatçılarından olan Pakistan'ın tekstil ve hazır giyim ihracatının önümüzdeki yıl içinde ortalama % 35 oranında düşmesinin beklendiği hatta aslında önemli bir pamuk üreticisi olan Pakistan'ın önümüzdeki dönemde pamuk ithal etmesinin gerekeceği de ifade edilmektedir.

🌍Kamboçya'da Asgari Ücret Pazarlığı Tıkandı

Asya'nın önemli hazır giyim üreticilerinden Kamboçya'da hazır giyim sektörü için geçerli olacak yeni asgari ücret artışında taraflar arasındaki görüşmelerin tıkandığı belirtilmektedir.

Halen 194 dolar seviyesinde olan hazır giyim sektörü asgari ücretinde, işverenler son dönemde yaşadıkları sıkıntıları gerekçe göstererek zam yapılmamasını isterken, işçi tarafı ise 215 dolar yeni asgari ücret talep etmektedir.

Mevcut pazarlıklar ve Hükümet'in bakıl açısına göre masadan 197 dolar yeni asgari ücret kararı çıkabilir ve Başbakan bu rakamı 200 dolara yükseltebilir, ancak daha yüksek bir rakamın zor olduğu ifade edilmektedir.

Bölgesel ve küresel ekonomik zorluklar ve hedef pazarlarda meydana gelecek olası daralmalar nedeniyle Hükümetin işveren kesimini çok zorlamak istemediği ve pazarlıkların bu ay sonuna kadar devam etmesinin beklendiği yönünde bilgi verilmektedir.

🌍İngiltere'de Hazır Giyim Perakendesinde Düşüş

Önde gelen hazır giyim pazarları arasında yer alan İngiltere'de son dönemde hazırgiyim perakende satışlarında yavaşlama olduğu belirtilmektedir.

Resmi verilere göre Temmuz ayında toplam perakende satışlar % 1,3 oranında artarken, Haziran ayında bu oran % 1,1 seviyesindeydi.

Diğer yandan hazır giyim mağazaları satışlarında ise Temmuz ayında % 1,2 düşüş olduğu belirtilmektedir. Haziran ayında bu oran % 3,9 düşüş şeklindeydi.

Düşüşlerin en belirgin olarak ikinci el satış mağazalarında meydana geldiği kaydedilmektedir.

Temmuz ayında ülke genelinde online satışlarda ise % 5,3 artış meydana geldiği belirtilmektedir.

🌍Primark Enerji Maliyetleri Konusunda Uyarıyor

Uygun fiyat segmentinde İngiliz hazır giyim markası Primark, son dönemde artan enerji maliyetleri konusunda uyarıda bulundu.

Primark'ın sahibi Associated British Foods (ABF)tarafından yapılan açıklamaya göre özellikle Avrupa'da son dönemde çok hızlı artan enerji maliyetleri nedeniyle toplam maliyetleri artan markaların önümüzdeki dönemde karlılıklarının düşeceği belirtilmektedir.

Aynı açıklamada artan enerji maliyetlerinin sadece firmaları değil hane halkını ve tüketicileri de ilgilendirdiği, bu nedenle bu ülkelerde tüketimin de önümüzdeki dönemde daralmasının beklendiği belirtilmektedir.

Ayrıca tüketicilerin artan enflasyon nedeniyle de alım güçlerinin azaldığı ve bu nedenle de markaların satışlarının ve karlılık durumlarının önümüzdeki dönemde Avrupa genelinde düşmesinin beklendiği belirtilmektedir.

İlgili diğer bir konu ise euro ve pound karşısında doların değer kazanmasının da Avrupalı markaların ve üreticilerin maliyetlerini artırarak karlılıklarını azalttığı da ifade edilmektedir.

🌍Asos Satışlarında Yavaşlama

Diğer bir İngiliz hazır giyim markası Asos, son dönemde satışlarının yavaşladığı konusunda açıklama yaptı.

Asos yönetimi tarafından yapılan açıklamaya göre Haziran ve Temmuz aylarında geçen yıla göre iyi seyreden satışlar, Ağustos ayına gelindiğinde yavaşlamaya başladı ve durgunluk sinyalleri başladı.

Ayrıca şirket tarafından yapılan açıklamada net kar oranının da satışlara göre % 2 seviyesine kadar gerilemesinin beklendiği de belirtilmektedir.

Aynı açıklamada markanın yıl geneli vergi öncesi kar oranının 30-40 milyon pound seviyelerinde tahmin edildiği ifade edilmektedir.

Asos'un 2022 yılı satış ve karlılık performansıyla ilgili olarak 12 Ekim 2022 tarihinde ayrıntılı bir rapor açıklayacağı belirtilmektedir.

🌍Euratex, Enerji Fiyatlarına Müdahale İstiyor

AB Tekstil ve Hazır Giyim Konfederasyonu Euratex tarafından 26 Ağustos 2022 tarihinde yayınlanan basın bildirisi ile Euratex Avrupa'da devam eden enerji krizine AB düzeyinde müdahale edilmesi çağrısında bulunmaktadır.

Bildiride dünyada ve özellikle Avrupa'da gaz ve elektrik fiyatlarının son dönemde çok fazla arttığına dikkat çekilerek bu nedenle AB tekstil ve hazır giyim sektörünün son derece zorlandığına vurgu yapılmaktadır.

Tekstil sektörünün enerji yoğunluklu bazı alt sektörlerinin krizden daha fazla etkilendiği belirtilirken, bu durumun tekstil ve hazır giyim sektörünün 3.Ülke sektörleriyle rekabet edemeyerek AB'den kaçmasına kadar varabileceği belirtilmektedir.

Bu nedenle Euratex, doğalgaz maliyetleri ve elektrik fiyatlarına AB düzeyinde müdahale ve destek mekanizması talep etmektedir.

🌍AB'de Yeni Asgari Ücret Yasası

Avrupa Parlamentosu (AP), Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde asgari ücretlerin düzgün bir yaşam standardı sağlayacak seviyelere yükseltilmesi için hazırlanan yasayı onayladı. Yasaya göre asgari ücretleri belirlemek üye ülkelerin kendi yetki alanı olmaya devam edecek. Üye ülkeler, ulusal asgari ücretleri geçim maliyetini ve daha geniş ücret düzeylerini hesaba katarak belirlemek zorunda olacak.

 

Avrupa Parlamentosu (AP), Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde asgari ücretlerin düzgün bir yaşam standardı sağlayacak seviyelere yükseltilmesi için hazırlanan yasayı onayladı.

Strazburg'da bir araya gelen AP Genel Kurulu, AB ülkelerinde asgari ücretlere yeni kurallar getiren yasal düzenlemeyi görüştü.

AP milletvekilleri, toplu iş sözleşmelerinin yaygınlaştırmasını ve asgari ücretleri yükseltmeyi amaçlayan yasayı 505 "evet", 92 "hayır" ve 44 "çekimser" oyla kabul etti.

Yasaya göre, asgari ücretleri belirlemek üye ülkelerin kendi yetki alanı olmaya devam edecek.

Üye ülkeler, ulusal asgari ücretleri geçim maliyetini ve daha geniş ücret düzeylerini hesaba katarak belirlemek zorunda olacak. Uygulanan asgari ücretlerin, işçilerin insani şartlarda yaşamasına yeterli olması sağlanacak.

Ülkelerdeki asgari ücretlerin yeterlilikleri değerlendirilecek.

Yeterlilik değerlendirmesi için gerçek fiyatlarla bir mal ve hizmet sepeti kullanılabilecek. Ücretlerin toplu pazarlık yoluyla belirlenmesi teşvik edilecek.

Toplu iş sözleşmesinin çalışanların yüzde 80'inden daha azının ücretlerini belirlediği ülkelerde, toplu iş sözleşmesi uygulamasını yaygınlaştırmak üzere eylem planları hazırlanacak.

AB ülkeleri, kötüye kullanılabilen taşeronluk, serbest meslek ve kayıt dışı fazla mesai gibi faaliyetleri sıkı biçimde kontrol edecek ve bunlara karşı yaptırım sistemi kuracak.

Ücretlerin sadece toplu iş sözleşmeleri yoluyla belirlendiği AB ülkeleri bu kurallardan muaf olacak.

Yeni kurallar, AB Konseyi'nin onayı sonrasında 2 yıllık bir geçiş sürecinin ardından yürürlüğe girecek. AB üyesi 27 ülkenin 21'inde asgari ücret uygulaması bulunmaktadır.

Danimarka, İtalya, Güney Kıbrıs Rum Yönetimi (GKRY), Avusturya, Finlandiya ve İsveç'te ise ücretler toplu iş sözleşmesi müzakereleri sonucunda belirlenmektedir.

🌍PVH'in Gelirleri Azaldı

Dünyanın önde gelen hazırgiyim perakende gruplarından PVH'ın gelirlerinde son dönemde düşüş olduğu belirtilmektedir.

PVH grubunun toplam küresel cirosunun yılın 2. Çeyreğinde % 8 düşerek 2,1 milyar dolara gerilediği, aynı dönemde grubun net karının ise % 36 gerileyerek 115 milyon dolara düştüğü belirtilmektedir.

Bu sonuçlar sonucunda PVH yönetiminin yıllık hedefleri tekrar revize ettiği belirtilmektedir.

PVH ve genel hazırgiyim perakende sektörünün önündeki sıkıntıların başında artan enflasyon baskısı sonucunda tüketimin azalması ve bu doğrultuda toptancıların da başta ABD ve nispeten Avrupa genelinde daha az alım yapması olduğu kaydedilmektedir.

PVH yetkilileri Ukrayna-Rusya savaşının ve döviz kuru parite değişikliklerinin de olumsuz etkileri olduğunu ve mağazaların artık daha az stokla çalıştıklarını da ifade etmekteler.

🌍Nike Çin'den Vazgeçmiyor

Çin'in Sincan Bölgesinde Uygur Türklerine yapılan baskılar ve kötü muamele nedeniyle bazı markalar, Sincan Pamuğu tedarik etmeye son verirken, bu konu nedeniyle Çin ile sorun yaşayan Nike Yönetimi, hissedarlarından gelen “Çin'den tedariki keselim” teklifini reddetti.

Bilindiği gibi bazı markaların Sincan Pamuğunu ürünlerinde kullanmaktan imtina etmeleri ve ABD'nin Sincan Pamuğu içeren ürünlerin ABD'ye girişini yasaklamasının ardından, aralarında Nike'ın da bulunduğu bazı markalar Çin Yönetimi ve tüketicisi ile sorunlar yaşamaya başlamış ve bu markaların Çin pazarındaki satışları düşmüştü.

Bu markalar arasında yer alan Nike'da, bazı hissedarların bu sorunlar nedeniyle artık Çin'den hammadde, ara mal ve ürün tedarik edilmemesi yönündeki teklifi Nike Yönetimince kabul görmedi.

Diğer markaların bazıları ise sadece Sincan değil, Çin'in her bölgesinde üretilen pamukları artık ürünlerinde kullanmama kararı almış bulunmaktalar. Gerekçe olarak ise bu bölgelerde pamuğun zorla ve angarya yoluyla toplatıldığı iddiaları gösterilmektedir.

🌍Zorunlu Çalıştırma ve Zorunlu Evlilik Raporu

Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) ve BM Göç Kuruluşu IOM tarafından Eylül ayında “Küresel Bazda Zorunlu Çalıştırma ve Zorunlu Evlilik” raporu yayınlanmıştır.

Raporda Suriyeli göçmenlerin seks ticareti ve çocuk işçiliğine maruz kaldıkları var ama burada Türkiye ibaresi geçmemektedir. Göçmen işçilerin modern kölelik riskine normal işçilerden daha açık olduğunu söylüyor ama yine Türkiye ifadesi geçmemektedir.

Rapor konuyu ülke ülke almaktan çok Avrupa, Asya, Ortadoğu v.s. diye incelemiş, onun için Türkiye ibaresi bir-iki yer dışında geçmemektedir. Dünya genelinde modern kölelik uygulaması olarak yaklaşık 50 milyon kişi olduğu belirtilen raporda bunların 28 milyonu zorunlu çalıştırma, 22 milyonu ise zorunlu evlilik olarak geçmektedir. Bu 50 milyon vakanın 23 milyonu erkek, 27 milyonu ise kadın olarak belirtilmektedir.

Raporda dünya genelinde 28 milyon zorunlu çalıştırma vakasının ise 4 milyonunun devlet tarafından zorla çalıştırma olduğu da ifade edilmektedir. Toplam 28 milyon olan zorunlu çalıştırmanın 4 milyonu Afrika'da, 3,6 milyonu Amerika kıtasında, 900 bini Arap ülkelerinde, 4 milyonu Avrupa ve Orta Asya'da, 15 milyonu ise Asya-Pasifik ülkelerinde meydana gelmektedir.

Rapora göre toplam 50 milyon modern kölelik vakası içinde dünya genelinde 12,3 milyon çocuk modern köleliğe (zorunlu çalıştırma + zorla evlilik) maruz kalmaktadır. Bu 12,3 milyon içinde zorunlu çalıştırmaya daha çok erkek çocuklar maruz kalırken, kız çocuklar ise daha çok erken zorla evlendirilmektedir.

Arap ülkelerinde zorunlu çalıştırma ve zorunlu evlilik vakası toplam 1,7 milyonu bulurken (900 bin zorla çalıştırma + 800 bin zorla erken evlilik), nüfusa göre oran açısından ise Arap ülkeleri başı çekmektedir.

Arap ülkelerinde zorla çalıştırma oranı 2021 verilerine göre % 5,3'ü bulmaktadır. Bu oran Avrupa ve Orta Asya'da % 4,4'tür. Aynı oran Amerika kıtasında % 3,5, Asya-Pasifik'te % 3,5 ve Afrika'da % 2,9'dur. 2021 verilerine göre dünya genelinde zorla çalıştırmanın % 86'sı özel sektörde gerçekleşirken, % 14'ü devlet tarafından uygulanmaktadır.

2016 yılında dünya genelinde 25 milyon zorla çalıştırma ve 15,4 milyon zorla evlilik vakası varken, 2021 yılına gelindiğinde 27,6 milyon zorla çalıştırma ve 22 milyon zorla evlilik vakası meydana gelmektedir. Yani dünya genelinde 2016-2021 döneminde hem zorunlu çalıştırma, hem de zorunlu evlilik sayısı ve oranı artmıştır.

🌍H&M ve Inditex Güncel Veriler

Dünyanın ikinci büyük hazır giyim perakende grubu H&M'in satışlarında son dönemde artış olduğu belirtilmektedir.

H&M tarafından yapılan güncel açıklamaya göre grubun küresel bazda satışları yılın üçüncü çeyrek döneminde geçen yılın aynı dönemine göre % 3 artış göstererek 5,4 milyar dolar seviyesinde kaydedilmiş bulunmaktadır.

Öte yandan, Inditex'in ise artan maliyetler nedeniyle fiyatlarına zam yapacağı belirtilirken, grubun yılın ilk yarısında kar oranının geçen yıla göre % 41 arttığı, aynı dönemde satışların ise % 25 arttığı belirtilmektedir.