İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2022 Kasım

İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler

🌍Doğalgaz Krizi Bangladeş Hazır Giyim Sektörünü Vuruyor

Asya'nın önemli hazır giyim tedarikçilerinden Bangladeş'in hazır giyim üretim ve ihracatının doğalgaz arzındaki yetersizlik nedeniyle sıkıntıda olduğu bilgisi verilmektedir.

Rusya-Ukrayna savaşı sonrası azalan doğalgaz arzının Bangladeş'i de olumsuz yönde etkilediği belirtilirken, bu sıkıntıların son 1-2 ayda daha da arttığı bilgisi de verilmektedir.

Bangladeş Tekstil Birliği (BTMA) tarafından verilen bilgilere göre enerji darboğazı ve doğalgaz yetersizliği nedeniyle tekstil makineleri ülke genelinde ortalama % 40 kapasite ile çalışmaktadır.

Bu durumun ihracata olan etkisi henüz resmi olarak açıklanmasa da sektör uzmanları tarafından önümüzdeki dönemde en az % 25-30 kayıp tahmin edilmektedir.

Bu arada mevcut mali yılın ilk çeyrek döneminin sonunda Bangladeş hazır giyim ihracatının geçen yıla göre % 13,4 oranında arttığı belirtilmektedir ancak önümüzdeki dönemde bu rakamın düşeceği tahmin edilmektedir.

Bangladeş'te güncel verilere göre hazır giyim ihracatı ülkenin toplam ihracatının % 84'ünü oluşturmaktadır.

🌍Bangladeş Hazır Giyim Sektörünün 2030 Hedefi

Asya'nın önemli hazır giyim tedarikçilerinden Bangladeş'in hazır giyim - konfeksiyon üretim ve ihracat sektörünün 2030 yılı için kendine yeni hedefler belirlediği bilgisi verilmektedir.

Bangladeş Hazır Giyim İmalatçıları ve İhracatçıları Birliği'ne (BGMEA) göre Bangladeş hazır giyim sektörü halen küresel hazır giyim ihracatında % 8 olan payını daha da artırarak 2030 yılı için 100 milyar dolar ihracat seviyesini kendisine hedef olarak belirlemiştir.

Bangladeş Hazır Giyim İmalatçıları ve İhracatçıları Birliği'ne (BGMEA) göre ülkenin tekstil ve hazır giyim sektörü, Rana Plaza faciasından beri geçen 10 yıllık sürede çok ilerleme kaydetse de halen şeffaflık ve izlenebilirlik noktasında atılması gereken çok adım mevcuttur. Bangladeş Hazır Giyim İmalatçıları ve İhracatçıları Birliği (BGMEA) Başkanına göre sektör son 10 yılda inanılmaz ilerleme kaydetmiş olmasına karşın çalışma koşulları, iş güvenliği ve sağlık alanında hala yapılması gerekenler var.

Bangladeş'te güncel verilere göre hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe 4 milyon kişi istihdam ediliyor ve hazır giyim ihracatı ülkenin toplam ihracatının % 84'üne denk geliyor. Hazır giyim sektörü ayrıca ülke GSYH'sinin de % 11'ini oluşturuyor. Ülkede hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe ağırlıklı olarak kadınlar istihdam ediliyor.

🌍Myanmar'dan “Sorumlu Çıkış” Talebi

Asya'nın hazır giyim tedarikçilerinden Myanmar'da geçen yıl yapılan askeri darbe sonrası insan haklarının dibe vurması ve sendikal özgürlüklerin bitmesi sonucunda ülkede sorumlu tedariğin imkânsız hale geldiği belirtilmektedir.

IndustriALL ve ETI tarafından yapılan ve bazı markalar tarafından da desteklenen açıklamaya göre askeri darbe sonrası insan haklarının dibe vurması ve sendikal özgürlüklerin bitmesi sonucunda ülkede sorumlu tedariğin imkânsız hale geldiği belirtilerek bu ülkede üretim yaptıran markalara Myanmar'dan “sorumlu çıkış” yapmaları önerilmektedir zira açıklamaya göre askeri darbe sonrası ülkede insan haklarına ve evrensel standartlara göre insani koşullarda üretim yapmak imkânsız hale gelmiştir.

Aynı açıklamaya göre IndustriALL ve ETI'ye göre ülkede sendikalar da askeri darbeden beri faaliyet gösteremez durumdadır.

Bu kapsamda IndustriALL ve ETI, sorumlu üretim ve tedarik çerçevesinde yukarıda belirtilen nedenlerden, markalardan Myanmar'dan yeni tedarik siparişi vermemelerini talep etmektedir.

🌍Marks and Spencer Giysi ve Ev Tekstili Satışları Artışta

İngiltere merkezli Avrupa'nın önde gelen moda markalarından M&S'da toplam perakende satışlarda (gıda dahil) yavaşlama olmasına karşın hazır giyim ve ev tekstili satışlarının iyi gittiği belirtilmektedir.

Nisan-Eylül 2022 6 aylık dönemde markanın hazır giyim ve ev tekstili satışları yıllık bazda % 14 artışla güçlü bir performans sergilemektedir.

Aynı dönemde mağaza satışları ise yıllık bazda % 18,8 oranında artış göstermiş bulunmaktadır.

Aynı dönemde markanın genel online satışları % 5 artarken, hazır giyim ve ev tekstili online satışları ise % 32 artış göstermiş bulunmaktadır.

🌍H&M İklim Mektubunu İmzaladı

Avrupa'nın önde gelen moda perakende gruplarından H&M, Mısır'da yapılan COP27 İklim Konferansı kapsamında hazırlanan iklim mektubunu diğer markalarla birlikte imzalamış bulunmaktadır.

H&M grubunun söz konusu mektubu 8 Kasım 2022 tarihinde imzaladığı ve aynı İklim Eylem Deklarasyon Mektubunu H&M dışında 50 küresel firmanın da imzaladığı belirtilmektedir.

Söz konusu mektubu imzalayan 56 küresel firmanın yıllık toplam cirolarının 900 milyar doları aştığı ve küresel GSYH'nin % 1'ini oluşturdukları belirtilmektedir.

Söz konusu mektup ile H&M ve diğer 55 küresel firma,

- Paris Anlaşması kapsamında belirlenen İklim Aksiyonuna destek vereceklerini, - Paris Anlaşması gereklerine uyum sağlamak için kendi meslek / sektör kuruluşlarıyla uyum içinde çalışacaklarını, - Firmalar ve meslek / sektör kuruluşları olarak iklim hedeflerine uyum sağlayacaklarını,beyan etmektedir.

Daha önce 4 Kasım tarihinde yayınlanan ve H&M ile birlikte Inditex'in de destek verdiği başka bir deklarasyon ile de imzacılar 2030 ve 2050 iklim hedeflerine destek verirken, küresel ısınmayı 1,5 derece azaltma hedefine de destek sözü vermektedir.

Bilindiği gibi BM İklim Konferansı COP27 (United Nations Climate Change Conference) Mısır'ın Sharm El Sheikh kentinde bu hafta içinde yapılmıştır.

🌍İngiliz Quiz'in Satışları Artışta

İngiltere merkezli Avrupa'nın önde gelen hızlı moda markalarından Quiz'in satışlarının son dönemde hızlı arttığı belirtilmektedir.

Yılın ilk yarısında markanın toplam cirosunun geçen yılın aynı dönemine göre % 37 artışla 49,4 milyon pounda yükseldiği belirtilmektedir.

Bu sonuçlara göre markanın İngiltere mağazalarının toplam satışları geçen yıla göre % 48 artışla 24,6 milyon pounda yükselirken, aynı dönemde İngiltere dahilinde online satışlar ise % 29 artışla 16 milyon pounda yükselmiştir.

Aynı dönemde markanın uluslararası satışları ise % 26 oranında artış göstermiş bulunmaktadır.

🌍Ralph Lauren'ın Satışlarında Artış

Dünyanın önde gelen moda markalarından ABD merkezli Ralph Lauren, çeyrek dönem satışlarında artış olduğunu açıkladı.

Marka yönetimi tarafından yapılan açıklamaya göre Temmuz-Eylül döneminde net ciro geçen yıla göre % 5 artışla 1,5 milyar dolardan 1,58 milyar dolara yükselmiş bulunmaktadır.

Aynı dönemde karşılaştırılabilir perakende satışlar ise yıllık bazda % 3 oranında artış göstermiştir.

Kuzey Amerika Bölgesinde net ciro % 3 artışla 727 milyon dolar olurken, Avrupa Bölgesinde ise yıllık bazda değişmeyerek 494 milyon dolar olarak kaydedilmiş bulunmaktadır.

Asya Bölgesinde net ciro ise aynı dönemde % 17 artışla 316 milyon dolar seviyesine yükselmiştir.

Aynı dönemde net kar ise % 22 düşüşle 193 milyon dolardan 150 milyon dolara gerilemiştir.

🌍ABD Kot Pantolon İthalatında Yavaşlama

Dünyanın önde gelen denim ithalatçı ülkesi ABD'nin kot pantolon ve denim giysi ithalatının son dönemde yavaşladığı belirtilmektedir.

Eylül ayında ABD'li tüketicilerin daha ihtiyatlı davranması sonucunda kot pantolon ithalatının daha yavaş arttığı, OTEXA verilerine göre Eylül ayında bu artış oranının geçen yıla göre % 28 artış oranı ile 3,25 milyar dolar olarak gerçekleştiği belirtilmektedir.

Eylül ayında kot pantolon ithalatı % 28 artarken, yılın ilk yarısında bu oran % 42 artış seviyesindeydi.

Yine yılın ilk sekiz ayında kot pantolon ithalatı geçen yıla göre % 31 oranında artış göstermişti.