İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2020 Mayıs
İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler
🌍Bangladeş, Avrupa Parlamentosundan Yardım İstedi
Bangladeş Hükümeti, Covid-19 salgınının getirdiği kriz nedeniyle alışılmamış bir adım atarak Avrupa Parlamentosundan yardım istedi ve Parlamentodan Avrupalı hazırgiyim ve perakende markaları üzerindeki nüfuzunu kullanmalarını istedi.
Sektörel haber sitelerinde yer alan habere göre Bangladeş Ticaret Bakanı, AP Başkanı Bernd Lange'ye yazdığı mektup ile Avrupalı markaların son dönemdeki sipariş iptallerini ve ödemelerdeki ertelemelerinden şikayetçi oldu ve nüfuzunu kullanarak devreye girmelerini istedi. Ticaret Bakanı mektubunda ülkesinde ekonominin büyük ölçüde hazırgiyim sektörüne dayandığını ve 4 milyon kişinin bu sektörde istihdam edildiğini yazdığı kaydedilmektedir.
Bilindiği gibi, Nisan ayının sonuna kadar Avrupalı perakende grupları ve markalarının Bangladeş'ten en az 3,2 milyar dolar sipariş iptal ettiği ve bu durumdan 1,100 fabrika ile en az 1 milyon işçinin derinden etkilendiği belirtilmektedir.
🌍Bekleyen Giyim Ürünlerine Ne Olacak?
COVID-19 sonrasında hazırgiyim sektörü için yaşanacak en büyük sorunlardan biri limanlarda, depolarda, fabrikalarda ve mağazalarda bekleyen ilkbahar-yaz sezonu ürünlerinde yaşanacaktır.
Accelerating Circularity isimli, sektörün lineer bir yapıdan döngüsel bir yapıya geçişini savunan sektörel iş birliği projesinin kurucularından olan Karla Magruder konuyla ilgili görüşlerini aktarmış ve durumun vahametini açıklamıştır.
Perakende sektörü tekrar faaliyete geçtiğinde tüm üretilmiş olan ya da depolarda bekleyen ürünlerin mağazalara gönderilip gönderilmeyeceği ve tüketicilerin bu ürünleri almak isteyip istemeyecekleri şu an için belirsizdir. Bu ürünlerin satılamaması durumunda ne olacağı da merak konusudur.
Üretim fazlasının ilk etapta mağazalara gönderilmesi beklenmektedir. Ancak yeni sezon ürünleri geldiğinde mağazacılar bu ürünleri daha fazla reyonda bekletemeyecektir. Bu durumda da stokta bulunan ürünleri eritebilmek için yüksek oranlı indirimler söz konusu olacaktır. Bazı uzmanlar indirim oranlarının %70 ve hatta daha da fazlası olabileceğini düşünmektedir.
Bu kadar zor bir dönem sonrasında sıfırdan büyük her fiyat iyileşme yolunda bir adım olacağı için perakendecilerin karlarından feragat etmesi kaçınılmazdır.
Ancak bu seviyede bir indirim, virüs öncesinde de her şeyi indirimli fiyattan alma içgüdüsüyle hareket eden tüketicilerle zaten kısırdöngüye girmiş olan sektör için başka sorunlara neden olacaktır.
Ayrıca sırf indirimde olduğu için insanlar illa ki bir şeyler alacak diye bir kaide de olmadığından bu ürünlerin çoğunun raflarda kalacağı kesindir. Bu nedenle COVID-19 sonrası aşırı stok nedeniyle sorun yaşanacaktır.
Kıyafetlere Ne Olacak?
Koronavirüs ile birlikte moda takviminin de tüketicilerin “al ve kullan” isteğine de uygun olarak normal mevsimlerle paralel hale geleceğine yönelik pek çok şey söylenmiştir. Ancak tüketicilerin her mevsim kullanılabilecek şekilde yeniden elden geçirilmiş ilkbahar ürünlerini mi yoksa bu bahar için üretilen ürünleri bir sonraki ilk baharda satın almayı mı tercih edeceği bilinmemektedir.
Bir başka çözüm ise mevcut ürünleri bir sonraki sezon için yeniden tasarlamaktır ancak burada da tedarik zincirinin kompleks yapısı nedeniyle sorunlar çıkmaktadır. Yeniden tasarlanan bu ürünlerin yerel pazarlarda değerlendirilmesi durumunda da beden konusunda sorunlar oluşabilecektir. Bununla birlikte markaların ürünleri yeniden işlemden geçirip pazarlamaya yönelik eğilimlerinin daha yüksek olduğuna dair bilgiler edinilmektedir.
Ürünlerini bir sonraki yılın ilkbahar-yaz sezonu için bekletmeyi planlayan markalar ve perakendeciler için ise depolama en büyük sorunu oluşturmaktadır. Tüm bu ürünleri depolamanın mümkün olmadığı bilgisiyle stok fazlası bu ürünlerin ne olacağı sorunu güncelliğini korumaktadır.
Satılmayan Ürünlerin Kaderi
Perakendecilerin satılmayan ya da stok fazlası ürünleri fiyatlarını kırarak indirimli satış mağazalarına satması beklenmektedir. Ancak aynı üründen yüzlerce adet almak için bu indirimli satış mağazalarını ikna etmek ayrı bir sorun olarak ortaya çıkmaktadır. Aynı sorun, ürünlerin indirimli satış mağazaları sonrasındaki muhtemel durağı olan ikinci el pazarında da ortaya çıkacaktır.
Ayrıca tüketicilerin ikinci el kıyafete yönelik talepleri Koronavirüs riski taşıyabilecekleri endişesiyle eskiye göre daha düşük olabilecektir. Satılamayan ürünlerin geri gönderimi de nakliye ücretini kimin ödeyeceği ya da paketlemenin dahil olup olmayacağı gibi alt sorunları içermektedir.
Eğer ürünler indirimli satış mağazalarında ya da ikinci el pazarında satılamazsa bu durumda markaların gideceği bir sonraki durak yardım merkezleri ve sonrasında da geri dönüşüm olacaktır.
Hiç kullanılmamış yeni giysilerin bu şekilde kullanılacak olması en son istenecek şey olsa da ürünlerin atıl durumda beklemesi ya da yok edilmesinden çok daha iyidir. Bu soruna karşılık en iyi çözüm yine teknolojiden geçmektedir. Geri dönüşümde ölü stoktaki ürünlerin kullanılabilmesi için bu yöntemlere olan talep de artacaktır.
Hazırgiyim sektörünün bu süreçten kar elde ederek çıkması söz konusu olmadığı için alınan hasarı en aza indirecek şekilde hareket etmek en doğrusu olacaktır.
🌍ABD'de Macy's Mağazaları Açıyor
ABD'li Macy's markası, bu hafta önlemleri gevşeten eyaletlerde 68 mağazasını tekrar açmayı planlamaktadır.
68 mağazanın Georgia, South Carolina, Oklahoma, Texas ve Tennessee eyaletlerinde saat 11 a.m. ile 7 p.m. saatleri arasında kısıtlı olarak açık olacağı belirtiliyor.
Diğer 50 mağazanın ise 11 Mayıs'ta açılmasının planlandığı belirtiliyor. Macy's yönetimine göre salgın yavaşlarsa ve Hükümet ile eyaletler izin verirse 6 hafta içinde 775 mağazayı tekrar açacaklar.
Bütün Macy's mağazaları 18 Mart'tan beri kapalı olup 130 bin çalışandan çoğu zorunlu izindedir./p>
🌍Amazon'un Satışları Arttı
ABD'de perakendeciler ve özellikle de hazırgiyim perakendecileri ve mağaza zincirleri koronavirüs salgını nedeniyle büyük sıkıntı içindeyken, perakende devi Amazon'un yılın ilk çeyrek satışlarında tahminleri aşarak 75,5 milyar dolara ulaştığı belirtilmektedir.
Bu arada Amazon yönetimi koronavirüsle mücadele önlemlerine 4 milyar dolar harcayacağını açıkladı.
ABD genelinde hazırgiyim perakendecileri mağazalarını kapatıp çalışanları zorunlu izne gönderirken, Amazon artan online alışverişler nedeniyle 175 bin kişiyi daha işe aldı.
🌍ABD'de Markalar Sıkıntıda, AVM'ler Açılıyor
ABD'de J.Crew, Neiman Marcus ve J.C. Penney markalarının salgına zaten mali sıkıntıdayken yakalandıkları belirtilmektedir.
Güncel haberlere göre Laura Ashley, Galeria Karstadt Kauhof ve Debenhams markaları zaten salgınla birlikte daha önceden iflasın eşiğine gelmişti ve işler salgınla daha kötü hale geldi.
Amerikan perakende giyim şirketi J.Crew Group, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınının ekonomik etkileri sonucu konkordato başvurusunda bulunduğunu duyurdu.
Şirketten yapılan açıklamada, yaklaşık 1,65 milyar dolarlık borcun öz kaynağa dönüştürülmesi için borç verenlerle anlaşma yapıldığı kaydedildi.
Açıklamada, J.Crew Group'un konkordato başvurusunda bulunduğu bildirildi.
Şirket yönetimi bu süreçte müşterilere hizmet sunmaya devam edileceğini belirterek Kovid-19 salgınından kaynaklanan olağanüstü koşullarda dahi tüm operasyonları günlük olarak sürdüreceklerini vurguladı.
ABD'de koronavirüs vaka sayısı 1 milyona ulaşsa da ülkenin en büyük AVM işletmecisi Simon, bu hafta Cuma günü 49 AVM'yi tekrar açmaya hazırlanıyor.
ABD'de AVM'ler 18 Mart'tan beri kapalıydı. Tekrar açılacak 49 AVM, Alaska, Arkansas, Georgia, Indiana, Mississippi, Missouri, Oklahoma, South Carolina, Tennessee ve Texas'ta bulunuyor.
Açılacak olan AVM'lerde şu tedbirler alınacak: belli bir saat sınırı olacak, ziyaretçilerin ateşi ölçülecek, içeride sosyal mesafeye dikkat edilecek.
🌍Next İptal Ettiği Siparişlerden Tasarruf Etti
Bilindiği gibi Avrupalı hazırgiyim perakende markaları, özellikle de İngiliz perakende hazırgiyim markaları ve alım grupları, koronavirüs salgınını bahane ederek tedarikçi ülkelerden hem mevcut ve gelecek mal siparişlerini iptal etmekte, hem de geçmiş ve mevcut borç ödemelerinde zorluk çıkarmakta, ek vade ve indirimler talep etmektedir.
Bu arada, İngiliz hazırgiyim markalarından Next'in koronavirüs salgını gerekçesiyle iptal ettiği veya ertelediği siparişler nedeniyle 290 milyon pound tasarruf ettiği kaydedilmektedir.
🌍Primark'da Son Durum
Nisan ayının başında Primark, coronavirüs bağlantılı perakende krizi nedeniyle Bangladeş merkezli üretimlerinden 256 milyon pound'luk siparişlerini iptal etmiş veya askıya almıştı. Salgının yayılma hızının kontrol edilebilmesi amacıyla kapanma mecburiyetinde kalan Primark'ın dünya genelindeki 373 mağazasında, stokunda ve tedarik zincirinde toplam bedeli 1,6 milyar poundluk ürünün beklediği belirtilmiştir.
Bangladeş Hazır giyim Üreticileri ve İhracatçıları Birliğinin (BGMEA) bildirdiğine göre Primark 135 milyon pound değerinde 83 milyon parça hazır giyim ürünü siparişini iptal etmiş, 121 milyon pound değerinde 84 milyon parça hazır giyim ürünü siparişini ise askıya almıştı. Primark'ın askıya aldığı siparişleri de zaman içerisinde iptal edebileceği yönünde yorum yapılmıştır.
Bu haberler üzerine bazı insan hakları ve çalışma örgütlerinden oluşan sivil toplum kuruluşları Sunday Times'ta Primark'a yönelik bir çağrı mektubu yayımlatmışlardır. Söz konusu mektupta Primark'ın iptal ve askıya aldığı siparişlerin Bangladeş'te yarım milyon işçiyi zor durumda bıraktığı ifade edilmiştir. Mektupta bazı markaların sözleşmelerine bağlı kaldığı bazı markaların ise tamamlanmış ürünlerinin bile ödemelerini yapmadıkları ifade edilmiştir. Haberin devamında zaten pek çok işçinin zor bir hayat sürdüğü, düşük maaşlarla ve sosyal güvencesiz çalıştıklarını, İngiliz markalarının etik olmayan davranışlarının cezasının çalışanlara çektirilmemesi gerektiği belirtilmiştir.
Yaşanan bu gelişmelerin ardından 20 Nisan tarihinde Primark tarafından yapılan açıklamada tedarikçilerini desteklemek amacıyla Primark'ın üretimi bitmiş olan ve devam eden siparişlerinden 370 milyon pound tutarındaki bir bölümünün daha alımının yapılacağı duyurulmuştur. Bu açıklamaya göre Primark 17 Nisan itibariyle tedarikçileri tarafından üretilmiş, üretimi başlamış veya üretimi planlanmış ürünlerin satın alınacağı kabul edilmiş bulunmaktadır. Bu durumda mağazalarının kapalı olduğu dönemde Primark'ın satın almış olduğu ve satın alma taahhüdünde bulunduğu stok miktarının 2 milyar pound seviyesine çıktığı belirtilmektedir.
🌍Bangladeş'te Fabrikalar Açılıyor
Bangladeş'te 5 Mayıs'a kadar devam edecek sokağa çıkma yasağına rağmen yüzlerce hazırgiyim fabrikasının açılacağı belirtilmektedir. Bu da salgının daha da yayılma riskini artırmaktadır.
Başkent Dakar çevresinde 600 fabrikanın açıldığı ve 850'den fazlasının yakında açılacağı belirtilmektedir. Bangladeş Hazırgiyim Üreticileri ve İhracatçıları Birliği (BGMEA) Başkanı Rubana Huq'a göre 3 milyar dolar ihracat siparişinin iptal edildiği ve 1 milyon işçinin işinin tehlikede olduğu ortamda riske rağmen fabrikaları vaktinden önce açmak zorunda kaldılar.
BGMEA'ya göre markalar tarafından iptal edilen veya ertelenen siparişler nedeniyle Bangladeş hazırgiyim sektörünün bu yılki zararı tahminen 10 milyar doları bulacak.
🌍Hindistan'da Üreticiler Hükümetten Yardım İstedi
Hindistan'da hazırgiyim üreticilerinin çalışanların maaşlarını ödemek için Hükümetten yardım istediği belirtilmektedir.
Batılı markaların ve alıcıların siparişlerini iptal ettiği tedarikçi ülkeler arasında yer alan Hindistan'da hazırgiyim sektörünün büyük sıkıntı içinde olduğu kaydedilmektedir.
Hindistan Hazırgiyim Üreticileri ve İhracatçıları Birliğinin, salgın nedeniyle iptal edilen siparişler yüzünden Nisan ve Mayıs maaşlarını ödeyecek durumda olmadıklarını açık mektup ile Hükümete ilettiği ve acil yardım istediği belirtilmektedir.
🌍İsveç Bangladeş'e Söz Verdi
Hazırgiyimde Avrupalı alıcı ülkelerden İsveç'in, önde gelen tedarikçi ülkeleri arasında yer alan Bangladeş'e hazırgiyim siparişlerini kesmeyeceği konusunda söz verdiği belirtilmektedir.
Söz konusu habere göre İsveç Başbakanı ile Bangladeş Başbakanı bu konuda telefonla görüştü. İsveç Başbakanı Bangladeş Başbakanına, İsveç olarak Bangladeş'ten hazır giyim ithalatına devam edeceklerinin garantisini verdi.
Bilindiği gibi diğer Avrupalı ithalatçı ülkeler ve alım grupları, diğer tedarikçi ülkeler gibi Bangladeş'ten de daha önce verdikleri siparişleri iptal ettiler ve ödemelerde ek indirimler ve erteleme talep etti.
🌍Mısır'da Sektör Zorda
Mısır'da hazırgiyim fabrikalarının Koronavirüs salgını nedeniyle markalar ve alıcılar tarafından yapılan sipariş iptalleri nedeniyle zor durumda oldukları belirtilmektedir.
Sipariş iptallerinin milyonlarca dolar değerinde olduğu kaydediliyor. Hazırgiyim üreticilerinin en az üçte ikisi salgın sonrası kapasitelerini çok ciddi oranda düşürmüş bulunmaktadır.
Anket yapılan yerli hazırgiyim tedarikçilerinin üçte biri 3 ay içinde toparlanmayı umuyor ama çoğunluk ancak 12 ay veya daha uzun sürede toparlanabileceğine inanıyor.
🌍Dünya Hazırgiyim Pazarı Daralacak
Yeni koronavirüs salgınının 2020 yılında küresel hazırgiyim pazarında 2019 yılına göre 297 milyar dolar değerinde daralmaya neden olacağı belirtilmektedir.
Global Data Araştırma şirketi tarafından yapılan araştırma kapsamındaki öngörüye göre bu kaybın yüzde 42'sinin sadece ABD pazarında gerçekleşeceği öngörülmektedir.
ABD pazarındaki daralmanın giderek daha fazla hazırgiyim perakende firmasının Chapter 11 kapsamında iflas koruma başvurusu yapmalarına neden olacağı tahmin edilmektedir.
Aynı tahminlere göre küresel hazır giyim harcamalarının 2021 yılında tekrar yükselişe geçeceği, ancak bu yükselişin 2020 yılındaki kaybı karşılamayacağı belirtilmektedir.
Aynı tahminlere göre, küresel hazır giyim pazarının 2019 yılı hacmine ancak 2022 yılında tekrar ulaşılması beklenmektedir.
🌍ABD'de Yeniden Açılma Döneminde Ayakkabı ve Hazır Giyim Alışverişlerinde Artış
ABD'nin bazı eyaletlerinde karantina uygulamalarının ve tedbirlerin yumuşatılması ve kontrollü olarak mağazaların açılmasıyla birlikte Ayakkabı ve Hazırgiyim perakendelerinden umut verici rakamlar gelmeye başladığı belirtilmektedir.
Ödeme çözümleri kuruluşu Klarna tarafından verilen bilgilere göre, 25 Nisan – 2 Mayıs tarihleri arasında ABD genelinde ayakkabı, hazırgiyim ve aksesuar alışverişlerinde günlük ortalama %20'lik artış olduğunu belirtmektedir.
Alışverişlerin demografik dağılımına bakıldığında genç tüketicilerin ayakkabı, Hazırgiyim ve Aksesuar alanında alışverişlerinde artış gözlenirken, orta yaşlı tüketicilerde daha ağırlıklı ev ve bahçe eşyalarında alışveriş yoğunluğu yaşandığı görülmektedir.
Bu arada, Houston merkezli ABD'li Stage Stores firmasının da Chapter 11 adı verilen iflas koruma başvurusunda bulunan ABD'li hazır giyim perakende firmaları arasına katıldığı belirtilmektedir.
🌍ABD'de Nisan Ayı Perakende Satışlarda Düşüş
ABD'de genel perakende satışların 2020 yılı Nisan ayında Mart ayına göre yüzde 16, geçen yılın aynı dönemine göre ise yüzde 21 düşüş gösterdiği belirtilmektedir.
Nisan ayındaki sert düşüşün temel nedeninin ABD genelinde elzem addedilen gıda, market ve eczaneler dışındaki mağazaların kapalı olmasından kaynaklandığı belirtilmektedir.
ABD genelinde Mart ve Nisan aylarında Hazırgiyim perakende satışlarda artış olmasına rağmen bu artışın mağazaların kapalı olmasından kaynaklanan kaybı karşılamadığı belirtilmektedir.
Nisan ayında ABD genelinde online perakende satışlarda yüzde 21 artış kaydedildiği belirtilmektedir.
Diğer sektörler içinde en büyük düşüşün Hazırgiyim ve aksesuarlar perakendesinde yaşandığı ve hazırgiyim mağazası satışlarında Nisan ayında yıllık bazda yüzde 89, aylık bazda ise yüzde 79 oranında düşüş yaşandığı belirtilmektedir.
🌍H & M Grubunun Satışları Azaldı
COVID-19 pandemisi ve pandemi ile mücadele kapsamında alınan önlemler Avrupa'da ve dünya genelinde bütün moda sektörünü vurduğu gibi dünyanın ikinci büyük hazırgiyim perakende grubu olan H&M Grubu da vurdu.
Güncel verilere göre H&M grubunun dünya genelinde toplam satışları 1 Mart 2020 - 6 Mayıs 2020 arası dönemde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 57 azalmış bulunmaktadır.
Dünya genelinde bir çok ülkede mağazaların hala kapalı olması ve online satışların mağaza satışlarındaki kaybı karşılamaması nedeniyle satışlarda bu kadar sert düşüş yaşandığı belirtilmektedir.
🌍İngiliz Hükümeti Gelişmekte Olan Ülkelerin Hazırgiyim Sektörlerine Yardım Eedecek
Aşağıda bulunan linkte de göreceğiniz gibi, İngiliz Hükümeti gelişmekte olan ülkelerin hazırgiyim sektörlerine firma bazında başvuru ile yardım edeceğini duyurmuş bulunmaktadır. Türkiye yardım alacak ülkeler listesinde bulunmamaktadır.
Yardım için bu ülkelerdeki firmalardan başvuru ve zor durumda olduğunu belgelemesi beklenmektedir.
Başvuruya göre firma başına 200 bin ile 600 bin pound arası nakdi yardım veya teknik yardım yapılacağı ilan edilmiş bulunmaktadır.
Program kapsamında yardım edilecek ülkeler: Afganistan, Bangladeş, Burkina Faso, Çad, Kongo, Etiyopya, Ghana, İran, Irak, Jamaika, Ürdün, Kenya, Lübnan, Libya, Malawi, Mali, Mozambik, Myanmar, Niger, Nijerya, Pakistan, Rwanda, Sierra Leone, Somalia, Güney Sudan, Sudan, Suriye, Tanzanya, Uganda, Yemen, Zambiya ve Zimbabwe.
COVID-19: Government financial support for garment businesses with vulnerable supply chains in developing countries. https://www.ukft.org/grant-vulnerable-supply-chains/
🌍Hermes Çin'de Satış Rekoru Kırdı
Ünlü Fransız Markası Hermes'in Çin'deki amiral gemisi (flag ship) mağazasında bir günde yaklaşık 2,7 milyon dolarlık perakende ürün satışı gerçekleştiği belirtilmektedir.
Ünlü Fransız markası Hermes'in Çin'in Guangzhou kentindeki amiral gemisi mağazasında karantina sonrası yeniden açıldığı ilk gün Çin tarihindeki bir rekora imza atarak 19 milyon Yuan yani yaklaşık 2,7 milyon dolarlık hasılat elde ettiği belirtilmektedir.
Geçtiğimiz hafta karantina sonrası kapılarını tekrardan açan Hermes bir günde tek mağazada yapılan en yüksek satış rakamı ile tarihi bir rekora imza atmış oldu.
🌍Inditex İspanya'da Mağazaların Tekrar Açılışına Hazırlanıyor.
Haftalar süren kapalı kalmanın ardından hazır giyim perakende devi Zara'nın ana şirketi Inditex, kendi ülkesi İspanya'da tekrar açılış için hazırlık yapmaya başlamıştır.
Zara geçtiğimiz hafta İspanya'da bazı küçük mağazalarını randevu sistemiyle açmaya başlamıştır.
Reuters'in haberine göre İspanya tüm Inditex grubunun toplam satışının %16'sını sağlarken, en çok mağaza sayısına sahip ülkenin de İspanya olduğu belirtilmiştir.
30 bine yakın can kaybıyla Covit-19 bağlantılı en yüksek ölüm oranına sahip 4. ülke olan İspanya Avrupa'daki en yoğun karantina tedbirlerinin uygulandığı ülke olmuştur. Bu günlerde hükümetin açıkladığı 4 kademeli yeni normale geçiş sürecine göre kademeli olarak karantina tedbirleri azaltılmaya başlanmaktadır.
İspanya genelinde yeni normale ancak Haziran ayında gelinebileceği tahmin edilmektedir.
🌍Asya Genelinde Hazırgiyim İşçileri Zorda
Asya genelinde hazırgiyim sektörü işçilerinin ya işsiz kalma, ya ücretsiz izne çıkarılma yada koronavirüse yakalanma riskleriyle karşı karşıya olduğu belirtilmektedir.
Örneğin Kamboçya'da hükümet ücretsiz izne çıkarılan veya işten çıkarılan işçilere aylık 70 dolar yardım ediyor ama bu rakamın yetersiz olduğu kaydedilmektedir. (Asgari ücret aylık 190 dolar)
Kamboçya'da 800 bin işçi hazırgiyim sektöründen geçiniyor. Bangladeş'te ise 30 milyar dolarlık hazır giyim sektöründe 4 milyon işçi mevcut ve hazırgiyim ihracatı toplam ihracatın yüzde 80'ini oluşturuyor.
Pandemi sonrası Batılı markaların ve alım gruplarının Bangladeş'ten 3 milyar dolar değerinde siparişi iptal ettiği belirtilmektedir.
🌍Bangladeş'te Sendikalar Endişeli
Bangladeş'te işçi sendikaları 4 milyon kişi istihdam eden hazırgiyim sektöründe kısıtlamaların çok erken kaldırılmasından ve fabrikaların tekrar açılmasından dolayı endişeli durumdadır.
Bangladeş'te 30 Mayıs tarihinde kadar devam edecek sokağa çıkma yasağına rağmen Hazırgiyim sektöründe 1,750'den fazla fabrikanın tekrar açıldığı belirtilmektedir.
Bangladeş Hazırgiyim Üreticileri ve İhracatçıları Birliği, fabrikaların erken açılmasını olumlu karşılarken, işçi sendikaları ise Covid-19'a karşı yeterli önlemlerin alındığından şüphelidir.
Bangladeş işçi sendikaları, açılan hazırgiyim fabrikalarında işçilerin maske takması ve sosyal mesafenin korunması gibi tedbirlere özen gösterilmediğini belirtmektedir.
🌍Vietnam Hazırgiyim İhracatı
Vietnam'da resmî verilere göre 2020 yılının ilk çeyrek döneminde Hazırgiyim ve tekstil ihracatı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 2 düşüşle 8,4 milyar dolara gerilemiş bulunmaktadır.
2019 yılının son iki çeyrek döneminde alınan ihracat siparişleri nedeniyle 2020 yılının ilk çeyrek döneminde ihracatta çok sert düşüş meydana gelmediği belirtilmektedir.
Ancak sadece Mart ayında ise Covid-19 nedeniyle ihracatta geçen yıla göre yüzde 7,4 düşüş gösterdiği kaydedilmektedir.
Vietnam Hazırgiyim ihracatında Nisan ve Mayıs ayı verilerinin daha sert oranda düşüş içermesi beklenmektedir.
🌍Hindistan'da Ayakkabı Sektörü Zorda
Hindistan'da ayakkabı sektörünün Covid-19 salgını ve salgına karşı alınan tedbirler nedeniyle son dönemde en az 1 milyar dolar değerinde ihracat kaybına uğradığı belirtilmektedir.
Gerek sokağa çıkma yasağı yüzünden üretimin azalması, gerekse Avrupa gibi pazarlarda mağazaların kapalı olmasının ayakkabı ihracatına büyük sekte vurduğu belirtilmektedir.
Sektör yetkililerine göre iki aydır ayakkabı sektöründe yaprak kıpırdamıyor ve sektör devlet yardımına ve teşviğe muhtaç durumdadır.Bilindiği gibi Hindistan,
Hazırgiyim sektöründe de Avrupa, ABD ve diğer pazarlardaki sipariş iptalleri nedeniyle zor günler geçirmektedir.
🌍Uluslararası Moda Endüstrisine Çağrı
İngiliz “The British Fashion Council” (BFC) ve Amerikan “Council of Fashion Designers of America” (CFDA) sektörel kuruluşları bir araya gelerek küresel moda ve hazırgiyim endüstrisinden “yavaşlaması” ve Covid-19 salgını vesilesiyle sektörün kendini yeniden “organize etmesi” çağrısında bulundu.
İngiltere'nin ve ABD'nin iki önemli hazırgiyim ve moda sektörel kuruluşunun bu çağrısının önemli olduğu belirtilmektedir.
Sözkonusu çağrıda Covid-19 pandemisinin sektörü her açıdan olumsuz yönde etkilediği ancak sektörün küresel çapta “yavaşlaması” ve kendini “yeniden dizayn edebilmesi” ve “resetlemesi” için vesile olabileceği belirtilmektedir. Bu vesileyle uluslararası markaların yıl boyunca çıkardıkları koleksiyon sayılarının da azaltılması gerektiği aynı çağrıda yer aldı.
🌍Sürdürülebilir Ayakkabı Pazarı Büyüyor
Uluslararası bir araştırma kuruluşu tarafından yapılan güncel araştırmaya ve rapora göre sürdürülebilir ayakkabı pazarı yeni materyaller inovasyonu ve yeni üretim teknikleri ile 2027 yılında dünya çapında 11,8 milyar dolar pazar büyüklüğüne ulaşacak.
Aynı araştırma ve rapora göre sürdürülebilir ayakkabı kategorisinde öngörülen büyüme, işlevsellik, rahatlık ve konfor bileşkelerinde yapılacak inovasyon ve yeniliklerle paralel gelişecek.
Araştırmaya göre 2000 yılı ve sonrasında doğanlar ile X jenerasyonu, bireyselleşmiş sürdürülebilir ayakkabılarla daha yakından ilgileniyorlar ve daha büyük hedef kitleyi teşkil ediyorlar.
🌍Lululemon Mağazaları Tekrar Açılıyor
Yeni koronavirüs salgını nedeniyle bir süredir mağazaları kapalı olan atletik giyim markası Lululemon, mağazalarını tekrar açmaya başladı. Markanın Asya, Kuzey Amerika, Avrupa, Yeni Zelanda ve Avustralya'da 150'den fazla mağazası tekrar açıldı.
Şirket yönetimi tarafından yapılan son açıklamaya göre önümüzdeki iki haftalık süre döneminde 200 mağaza daha yeniden açılacak.
Bilindiği gibi marka Çin dışındaki mağazalarını Mart ayı başından beri kapalı tutuyordu.
🌍İngiltere'de Perakende Giyim Satışları Azaldı
COVID-19 pandemisi nedeniyle mağazaların kapalı olması ve online satışların bu açığı dengeleyecek seviyede olmaması nedeniyle İngiltere'de perakende satışlar ile perakende giyim satışlarında düşüş olduğu belirtilmektedir.
Yeni açıklanan resmi verilere göre İngiltere genelinde perakende satışlar Nisan ayında Mart ayına göre % 18 oranında düşerken, geçen yılın aynı dönemine göre ise % 22 oranında azaldı.
Aynı verilere göre ülke genelinde perakende giyim satışları ise Mart ayında % 35 azalmışken, Nisan ayında ise bu düşüş oranı % 50 seviyesine yükseldi
Bu düşüş oranının tekstil, hazırgiyim ve ayakkabı perakende verilerinin ölçülmeye başlandığı 1988 yılı Mart ayından beri yaşanan en derin düşüş olduğu belirtilmektedir.
Ülke genelinde anket yapılan hazırgyim, tekstil ve ayakkabı firmalarının % 28'i Nisan ayında “sıfır” ciro beyan etti.
🌍ABD'de Urban Outfitters Zararda
ABD'de Urban Outfitters markasının yılın ilk döneminde zararda olduğu belirtilmektedir.
2020 yılının Şubat-Mart-Nisan 3 aylık döneminde, Urban Outfitters Grubu altında faaliyet gösteren Urban Outfitters, Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain ve Nuuly markalarının 138 milyon dolar zarar ettiği belirtilmektedir.
Geçen yılın aynı döneminde grubun karı 32,6 milyon dolar seviyesindeydi.
2020 yılının Şubat-Mart-Nisan 3 aylık döneminde, grubun net satışlarının geçen yılın aynı dönemine göre % 32 düşüşle 588 milyon dolar olarak gerçekleştiği kaydedilmektedir.
Dijital ve online satışların grubu bir nebze daha kötü sonuçlardan kurtardığı belirtilmektedir.
Halen çoğu mağazası kapalı olan grubun geçen hafta itibariyle toplam mağazalarının % 40'ını tekrar açtığı, bunun da Kuzey Amerika'da 252, Avrupa'da ise 27 mağazaya denk geldiği kaydedilmektedir.
Haziran ayının ilk haftasında 100 mağazanın daha açılacağı belirtilmektedir.
🌍Marks & Spencer Tedarik Planını Değiştiriyor
Covid-19 salgını nedeniyle mağazaları kapanan ve online satışlara rağmen hazırgiyim satışları bu dönemde % 75 azalan Marks & Spencer'in tedarik ve satın alma sistemini değiştireceği belirtilmektedir.
Covid-19 salgını nedeniyle mağazaların kapalı olması ve satışların durması nedeniyle elinde 145 milyon pound değerinde stok mal biriken grubun, bundan sonraki dönemde “yakından tedarik”, “hızlı tedarik” ve “esnek miktarlarda tedarik” modeline dayanan yeni bir tedarik ve satın alma modeline geçeceği şirket tarafından belirtilmektedir.
🌍İngiltere'de Perakende 15 Haziran'da Açılıyor
İngiltere'de iki aydan beri kapalı olan perakende mağazalarının ve dükkanların 15 Haziran tarihinde açılacağı belirtilmektedir.
Güncel açıklamaya göre diğer perakende işletmeleriyle birlikte hazırgiyim perakende işletmeleri, moda tasarım mağazaları, terziler ve elbise imalatçılarının da 15 Haziran tarihinde tekrar açılacağı belirtilmektedir.
Konuyla ilgili tam açıklama aşağıdaki linkte yer almaktadır. https://www.ukft.org/retail-england-expected-open-15-june/
🌍Uluslararası Markalar Myanmar'a Destek Olacak
“Yeni Myanmar Destek Paketi” kapsamında uluslararası markalar da Myanmar hazırgiyim ve ayakkabı sektörüne destek olma kararı verdiler.
Myanmar hazırgiyim ve ayakkabı sektörüne destek olma kararı veren uluslararası markalar arasında H&M, Inditex ve Next markalarının da yer aldığı belirtilmektedir.
Sözkonusu destek paketi ile Myanmar'da hazırgiyim ve ayakkabı sektörü çalışanlarının Nisan-Haziran dönemi maaş eksiklikleri tamamlanacak ve zaten az ücret alan sektör çalışanlarının bu zor dönemi atlatmaları için yardımcı olunacak. Adıgeçen paketten en az 100 bin sektör çalışanının faydalanmasının planlandığı belirtilmektedir.
🌍Alibaba'nın Marka Değeri Artıyor
Alibaba'nın bu yılın ilk çeyrek döneminde net karında % 88 düşüş olduğu ancak ikinci çeyrek dönemde Covid-19 nedeniyle tüketicilerin online kanallara yüklenmesi nedeniyle satışlarının hızla arttığı belirtilmektedir.
Grubun net cirosunun bu çeyrek dönemde % 22 artışla 16 milyar dolara yükseldiği belirtilirken, yıl sonu itibariyle bütün Alibaba grubunun toplam ticari marka değerinin 1 trilyon dolara ulaşmasının beklendiği belirtilmektedir.
Sadece Çin genelinde bile grubun aktif kullanıcı sayısının geçen yıla göre 15 milyon artışla 726 milyona yükseldiği kaydedilmektedir.
Yılın ilk çeyrek döneminde grubun net karının % 88 düşüşle 447 milyon dolara gerilediği de belirtilmektedir.