İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2020 Şubat
İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler
🌍Dünya Ticaret Hacmi Krize Doğru İnişte
Koronavirüs salgını günden güne etkisini artırırken, Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) yetkilileri dünya ticaretinin krize doğru gitmekte olduğu yönünde açıklamalarda bulundu.
DTÖ Genel Direktörü Roberto Azevedo tarafından yapılan açıklamaya göre dünya ticareti önümüzdeki dönemde 2008 krizinden bile kötü bir krizle karşı karşıya kalacak ve sıkıntılar zaten başlamış durumda.
Ülkelerin tek tek yardım paketleri açıklamasına rağmen küresel çapta işsizlik oranlarında ciddi artış olacağını ve ülkelerin ulusal ekonomiklerinin daralacağını öngören Azevedo, önümüzdeki aylarda krizin 2008 krizini bile geçeceği öngörüsünde bulundu.
🌍“ABD'de Trump Belli Ürünlerde Gümrük Vergisini Askıya Alacak” İddiası
Uluslararası haber sitelerinde yer alan bir habere göre ABD'de Başkan Trump önümüzdeki günlerde bazı ürünlerde gümrük vergilerini 90 günlüğüne askıya alabilir.
İlk olarak Bloomberg tarafından verilen habere göre Başkan Trump tarafından önümüzdeki günlerde Başkanlık Emri yayınlanarak belli ürünlerde 90 günlüğüne gümrük vergileri 90 günlüğüne askıya alınacak ve bu ürünlerin içinde hazırgiyim ürünleri de olacak.
Bu adımın En Çok Kayrılan Ülkeler (MFN) için geçerli olacağı ve Çin ürünleri için geçerli olmayacağı iddia edilmektedir. Konuyla ilgili ABD Dış Ticaret Temsilciliği (USTR) web sitesinde henüz bir bilgi bulunmamaktadır.
🌍ABD'li Perakendeciler Kira Ödemek İstemiyor
ABD'de koronavirüs salgınından etkilenen marka ve hazırgiyim perakendecilerinin AVM'lerde ve caddelerde bulunan mağazalarının kiralarını ödemek istemediği belirtilmektedir.
Markalar ve perakende gruplar ardı ardına mağazalarını kapatıp işçilerini izne çıkarırken, gelir kaynakları azaldığı için mağaza kiralarını ödememeyi planladıkları belirtilmektedir. Son olarak ABD'li Urban Outfitters markasının mağazalarını kapattığı ve gelirleri azaldığı için mağazalar kapalı kaldığı sürece kira ödemek niyetinde olmadığı belirtilmektedir. Yine aynı marka yetkilileri daha önceden planlanan yeni mağaza açılışlarının da kriz bitene kadar askıya alındığını belirtmektedir.
Aynı markanın birçok çalışanını da geçici olarak ücretsiz izne çıkardığı da kaydedilmektedir. Grubun borçlarının ve ödemelerinin vadelerini de uzattığı gelen haberler arasında yer alırken, bir çok Amerikan markasının da aynı şekilde davrandığı kaydedilmektedir.
🌍ABD'li Perakendeciler Kira Ödemek İstemiyor
ABD'de koronavirüs salgınından etkilenen marka ve hazırgiyim perakendecilerinin AVM'lerde ve caddelerde bulunan mağazalarının kiralarını ödemek istemediği belirtilmektedir.
Markalar ve perakende gruplar ardı ardına mağazalarını kapatıp işçilerini izne çıkarırken, gelir kaynakları azaldığı için mağaza kiralarını ödememeyi planladıkları belirtilmektedir. Son olarak ABD'li Urban Outfitters markasının mağazalarını kapattığı ve gelirleri azaldığı için mağazalar kapalı kaldığı sürece kira ödemek niyetinde olmadığı belirtilmektedir. Yine aynı marka yetkilileri daha önceden planlanan yeni mağaza açılışlarının da kriz bitene kadar askıya alındığını belirtmektedir.
Aynı markanın birçok çalışanını da geçici olarak ücretsiz izne çıkardığı da kaydedilmektedir. Grubun borçlarının ve ödemelerinin vadelerini de uzattığı gelen haberler arasında yer alırken, bir çok Amerikan markasının da aynı şekilde davrandığı kaydedilmektedir.
🌍H & M İptal Ettiği Siparişlerin Parasını Ödeyecek
Çin'de ortaya çıkan ve bütün dünyaya yayılan ve halen özellikle Avrupa ile ABD'yi sarsan koronavirüs krizi nedeniyle Batılı markalar ve alım grupları özellikle Asyalı tedarikçilere daha önceden verdikleri siparişleri bir bir iptal ederken, dünyanın ikinci büyük hazırgiyim perakende markası H & M'den konuyla ilgili açıklama geldi.
Grup yönetiminden yapılan açıklamaya göre H & M, daha önceden sipariş ettiği hazırgiyim ürünlerinin siparişlerini iptal etse bile paralarını ödeyeceğini açıkladı. Bu duyurunun diğer marka ve alım grupları için de örnek teşkil etmesi umulmaktadır.
Markanın üst düzey bir yöneticisi tarafından yapılan açıklamada salgının kendilerini zor durumda bıraktığı ancak bu sıkıntılı ortamda üretici ülkelerin ne kadar büyük sıkıntıda olduklarını anladıkları ve tedarikçileri de yüz üstü bırakmak istemedikleri belirtilmektedir.
🌍Markalara Baskı Artıyor
Koronavirüs salgını nedeniyle artan ekonomik kriz sonucu Batılı markalar tedarikçi ülkelere verdikleri siparişleri iptal ederken, bu markaların sorumlu davranmaları konusunda yapılan baskılar artmaktadır.
Son olarak Fashion Revolution adlı platform tarafından yapılan açıklamada markaların sorumlu davranarak tedarikçi ülkelere verdikleri siparişleri iptal etmemeleri ve ürünlerin paralarını ödemeleri yönünde çağrı yapıldı. Fashion Revolution bir yandan markalardan siparişlerini iptal etmemelerini isterken, diğer yandan da Batılı tüketicilerin bu yönde markalara baskıda bulunmalarını istemektedir.
Fashion Revolution ayrıca Batılı tüketicilerden tedarikçi ülkelerde işini kaybedenlere yardım eden STK'lara bağışta bulunmaları yönünde de çağrıda bulunmaktadır.
🌍Sipariş İptalleri Asyalı Fabrikaları Zora Sokuyor
Çin'de ortaya çıkan ve bütün dünyaya yayılan Koronavirüs salgınının Asyalı hazırgiyim tedarikçisi fabrikaları zora soktuğu çünkü Avrupa ve Amerikalı markaların ve perakende alım gruplarının siparişleri yılın ikinci çeyrek dönem siparişlerini iptal ettiği belirtilmektedir.
Avrupa ve ABD'de mağazalarını salgın nedeniyle kapatan ve online satışlar ile fiziksel satışlardaki kayıpları dengeleyemeyen markalar ve perakende alım grupları, Bangladeş başta olmak üzere Asyalı üreticilere daha önceden verdikleri siparişleri giderek artan biçimde iptal ederken, bu iptallerin fabrikaları zora soktuğu belirtilmektedir.
Bu sipariş iptallerinin markalar ve perakende alım grupları ile tedarikçiler arasındaki ilişkileri ve güveni sarstığı belirtilirken, tedarikçi hazırgiyim fabrikalarının da tekstil ve hammadde siparişlerini iptal etmek zorunda kaldığı ve kendi tekstil tedarikçileriyle olan güvenin de kaybolmaya başladığı kaydedilmektedir.
🌍Inditex, Marks & Spencer, Kiabi, PVH ve Target Bangladeş'teki Siparişlerinin Ücretini Ödeyecek
Koronavirüs salgını nedeniyle Batılı markalar ve perakende alım grupları Bangladeş'teki hazırgiyim siparişlerini ardı ardına bir bir iptal ederken, bazı hazırgiyim markaları üretilmiş ve halen üretimde olan siparişlerini satın alacaklarını ilan ettiler.
Bangladeş'teki hazırgiyim sektörü siparişlerin iptalleriyle zor durumda kalırken, Inditex, Marks and Spencer, Kiabi, PVH ve Target markaları Bangladeş'e daha önceden sipariş ettikleri ve üretilmiş olan veya henüz üretim sürecinde olan siparişlerin ödemelerini yapacaklarını duyurdular.
Bilindiği gibi Bangladeş'teki hazırgiyim sektörü 2 milyar dolardan fazla siparişin iptal edildiğini ve 2 milyona yakın hazırgiyim işçisinin işlerinin tehlikede olduğunu iddia etmektedir. Ülkenin tüm ihracatının yüzde seksenini hazırgiyim ürünleri oluşturmakta olup sektörde 4 milyondan fazla işçi istihdam edilmektedir.
🌍Vietnam'ın Zararı Büyüyor
Koronavirüs salgını nedeniyle başta Asyalı tedarikçiler olmak üzere üretici ülkeler zor durumda kalırken, Vietnam hazırgiyim sektörünün de zor durumda olduğu belirtilmektedir.
Vietnam hazırgiyim sektörünün sipariş iptalleri nedeniyle önümüzdeki dönemde en az 467 milyon dolar zarara gireceği hesaplanırken, salgının uzaması durumunda bu zararın daha da artabileceği belirtilmektedir.
Vietnam'ın önde gelen hazırgiyim gruplarından Vinatex tarafından yapılan açıklamaya göre krizin bu şekilde devamı durumunda sektör Nisan ayında işçilerinin % 30'unu geçici veya daimi işten çıkarmak zorunda kalırken, Mayıs ayında bu oranın % 50'ye çıkabileceği kaydedilmektedir.
Vietnam hazırgiyim sektörünün hükümetten, uluslararası markalardan ve kuruluşlardan acil yardım talep ettiği ve istenen yardımın gelmemesi durumunda iflasların yakın olduğu belirtilmektedir.
🌍ABD'de Tüketici Online Kanallara Yöneldi
Uluslararası haber sitelerinde yer alan güncel sektörel haberlere göre Amerikalı tüketiciler yeni koronavirüs salgınında giyim-kuşam, ayakkabı ve aksesuar harcamalarını azaltmak yerine online alışveriş kanallarına yoğunlaştılar.
Sözkonusu haberlere göre ABD genelinde 21 – 28 Mart 2020 haftasında 18-23 yaş aralığındaki genç tüketiciler giyim-kuşam, ayakkabı ve aksesuar online harcamalarını % 18 artırdılar.
24-39 yaş aralığındaki tüketiciler ise aynı dönemde giyim-kuşam, ayakkabı ve aksesuar online harcamalarını % 13 artırdılar.
Aynı dönemde 40-55 yaş aralığındaki ABD'li tüketiciler ise online giyim-kuşam, ayakkabı ve aksesuar harcamalarını % 4 artırdılar.
Amerikalı tüketicilerin salgın nedeniyle online alışveriş kanallarına ağırlık vermelerinin salgın sonrası tüketim alışkanlıklarını da derinden etkileyeceği belirtilmektedir.